Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Ajatuksia musiikista – Vesilinja

Lotta Savolainen astuu uuden musiikin äärelle.

Vesilinja – LP 2021 – Omakustanne

Topias Ahola: saksofoni, laulu

Jukka Kuusela: bassokitara

Aake Salmi: kitarat, poikkihuilu, laulu

Niko Saarinen: Hammond-urut, Moog-syntetisaattori, Hoh­ner Pianet

Jussi Portaanpää: rummut

Vesilinjan yhteissoit­to, runsas ja eläväinen vuosikymmenien ta­kainen äänimaisema, tuo hyvin vahvasti mieleeni jotain aikai­semmin kuulemaani.

Huomaan, että vaikka biisit ovat selkeästi erittäin taituri­maisten soittajien rakentamia, niin en välttämättä osaisi kuvata niitä pelkästään omaperäisiksi, vaan albumi on mielestäni en­nen kaikkea kunnianosoitus mu­siikkihistorian todella suuria ja merkittäviä säveltäjiä kohtaan.

Ja kyllä, niitä merkittäviä sä­veltäjiä löytyy muistakin gen­reistä kuin klassisesta musiikis­ta.

Hyvin vahvasti tulee mieleen Juice Leskinen 70-luvun le­vytyksillään, King Crimson ja jopa Pink Floyd. Vesilinja luo todella vahvaa progressiivista kokonaisuutta niin soundillises­ti, kuin kappaleiden rakenteilla ja sanoituksillakin.

Soitin itse aikanani yhtyees­sä, jossa sen progevetoisuu­den vuoksi kappaleista koottiin treeneihin rakennekarttoja, jot­ta soittajat pysyivät vaihtuvien ja toisistaan vahvasti erottuvien osien kirjossa mukana.

Olisi hauska tietää onko näi­tä biisejä harjoitellessa tehty samaa. Albumin aloittavassa Aamulla-biisissä ehdotonta ti­manttia on lopun saksofoni­soolo, sekä sitä säestävät ins-trumentit jotka kannattelevat solistia kuin matkustajaa lentä­vällä matolla.

Ennen kaikkea albumin kap­paleet ovat kiinnostavia yllätyk­sellisyydellään. Kappaleet ovat kaikki pituu­deltaan yli viisi minuuttisia, ja musiikin eri sävyistä kiinnostu­neille kuulijoille ne tuovat täyt­tymystä runsaudellaan.

Biisien sisällä voi aistia mon­ta erilaista maailmaa, ja jos te­kee mieli tutkia omia mielty­myksiä tahtilajeja, eri soitinten nyansseja, tai tempoja kohtaan antaa albumi sille mitä parhaim­man alustan.

Yhtyeen progressiivisuus tai­puu lennokkaasti jatsista, rockin kautta poppiin, joka onkin ominta kyseiselle tyylilajille.

Erityistä kiinnostusta herät­tää myös Valtias-kappaleen lau­lurytmiikka ja stemmat, sekä vivahde jostain elektronisesta siellä täällä. Kappaleiden sanoitukset jää­vät minulle kuulijana selkeästi taka-alalle, mutta tämä on täy­sin yksilöllistä.

Kiinnostuin niin paljon mu­siikista, että sanoituksista esiin pomppasi selkeästi vain seu­raava ajatus. “Kaiken kauniin voit pelastaa, jos kaadat istui­men valtiaan”. Se mielestäni alleviivaa hienosti tematiikkaa, jota Vesilinjan musiikki sisään­sä kätkee.

Lotta Savolainen on mu­siikkialan yrittäjä. Tällä hetkellä hänen päätyö­nään on toimia artistien ja bän­dien tiedottajana ja julkaisuapu­na. Hän tekee artistille julkaisu­ajankohtaan tarvittavia tukitoi­mia, ja viestii tulevasta musii­kista medialle.

Lotta juontaa Radio Helsin­gissä Uusi ääni-ohjelmaa.

  • Lotta Savolainen
  • Artikkelin kuva: Niko Saarinen

Jaa artikkeli: