fbpx

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Arkisuuttaan yllättävämpi

Metallisiin, suorassa linjassa oleviin liukuportaisiin on monin paikoin totuttu. Jokohamassa rakennettiin kiertävät liukuportaat. Yhdysvalloissa New Yorkin Macy’s tavaratalon liukuportaissa käytettiin puuta.
Moni on varmasti huomannut, että liukuportaiden vierellä oleva musta osa liikkuu nopeammin. Liukuporrasmääräyksistä johtuen käsijohteen ja askelman välinen nopeusero saa olla 0%…2%. Käsijohteen on siis mentävä eteenpäin samaa tahtia kuin askelmat tai vähän lujempaa. Käytännössä käsijohde säädetään askelmia nopeammaksi. Käsijohteiden nopeudessa on vaihtelua. Merkittävä syy nopeuteen on turvallisuus. Jos käsijohde olisi askelmia hitaampi, olisi liukuportaissa huomattava riski kaatua selälleen.
Helsinki-Vantaan lentokentän juna-asemalla on Koneen valmistamat liukuportaat, jotka ovat 72 metriä pituudeltaan. Kampin metroaseman liukuportailla on pituutta 64 metriä. Tällä hetkellä pisimmät ovat Koivusaaren asemalla. Runkojen pituus on noin 76 metriä. Se ohitetaan noin kahdella metrillä kun Finnoon metroasema valmistuu. Tulevan metroaseman noin 78 -metrisillä liukuportailla tulee olemaan nostokorkeutta noin 34,5 metriä.
Koivusaaren asemasta tekee poikkeavan pitkien liukuportaiden ohella sijainti meren alla. Se tekee siitä jo maailmanlaajuisesti erikoisen. Liukuportaiden vieressä on vinohissi, joka on asennettu 45 asteen kulmaan. Vinohissejä on eri maissa, mutta pystyhissit ovat paljon yleisempiä.
Kone toimitti Länsimetron ensimmäisessä vaiheessa valmistuville metroasemille yhteensä 141 liukuporrasta, hissiä ja automaattiovea.
Jos nämä pääkaupunkiseudun liukuportaat tuntuvat aivan liian pitkiltä, ei kannata miettiäkään Kiinan matkaa. Qixingzhaissa on liukuportaat, joista kelpaa ihastella maisemia. Pituutta on 688 metriä. Hong Kongissa puolestaan on liukuporrassysteemi, jolla on mittaa yli 800 metriä. Se ei kuitenkaan ole yhtenäinen.

Jokohaman kierreliukuportaat. CC BY-SA 3.0-oikeuksilla oleva kuva wikipedian käyttäjältä Gleam.
CC kuva: sranger. Tytöt liukuportaissa.

Historiaa

Liukuportaiden juuret ovat jo 1850-luvulla. Yhdysvaltalainen Nathan Ames patentoi ensimmäistä kertaa liukuportaiden kaltaisen laitteen vuonna 1859. Sellaista laitetta ei kuitenkaan rakennettu. Jesse W. Renon saama patentti oli toisenlaiseen liukuporrasmalliin vuonna 1892. Hän asensi maailman ensimmäiset liukuportaat huvilaitteeksi Coney Islandin huvipuistoon New Yorkiin. Vuosi oli 1896. Eri versioita ja valmistajia alkoi pian ilmaantua. Ranskalainen Piat kehitti liukuportaat, joita voi pitää liukuhihnana. Ne oli koottu yhteen kytketyistä nahkaosista, vuosi oli 1898. Britannialaisen Harrods-tavaratalon Knightsbridgen kauppaan asentamat liukuportaat tunnettiin nimellä ”moving staircase”. Koeajajille tarjottiin tarvittaessa brandyä ja hajusuolaa.

Seattlelaisen kirjaston liukuportaissa ei pääse ohittamaan. Kuva Robert Stein, CC BY-SA 3.0, wp
Puiset liukuportaat Macy’s-tavaratalossa New Yorkissa. CC BY-SA 3.0-kuva wp-käyttäjältä Xiaphias.

Suuryrityksiä

Hansakeskuksessa näin helmikuun kuudentenatoista huollettavana olleet liukuportaat. Työmaa-alueella luki Otis.
Rio de Janeiron tunnetuimpiin nähtävyyksiin lukeutuu Kristus Vapahtaja -patsas. Portugaliksi patsaan nimi on Cristo Redentor. Nykyään matkailijat pääsevät juna-asemalta vierailija-alueelle Otis®-hisseillä ja loppumatkan Otis-liukuportailla.
Eiffel-torniin Otisin osaamista hankittiin jo ennen tornin avautumista 1889, jotta vierailijat saatiin toiselle tasanteelle. 1980-luvulla Otis suunnitteli tornin koko hissijärjestelmän uudestaan. Radikaali uusi järjestelmä, kaksi Duolift™-hissiä, nykyaikaistettiin vuonna 2001. Suunnittelussa piti huomioida tornin huojuminen ja jopa sata kilometriä tunnissa puhaltavat tuulet sekä talven vaikutukset.
KONE tuottaa erilaisia ratkaisuja liikkumiseen. Yhtiö on listautunut Helsingin pörssiin B-sarjan osakkeellaan. Vuonna 2017 Koneen liikevaihto oli 8,9 miljardia euroa. Vuoden lopussa henkilöstöä oli yli 55 000. Tuskin on suomalaista, joka ei ole koskaan käyttänyt yhtäkään yhtiön liukuporrasta, liukukäytävää, hissiä tai automaattiovea. Yhtiö tarjoaa myös ratkaisuja kunnossapitoon ja korjaukseen.
Hissinkäytöstä Koneella neuvotaan esimerkiksi käyttämään ovenavauspainiketta, jos joku on vielä tulossa. Ilmeisesti jotkut ovat yrittäneet pitää, mahdollisesti elokuvien innoittamana, ovia auki jalkojen ja käsien avulla. Tuskin näin itsestäänselvää turvallisuusriskiä muuten kiellettäisiin.
Liukuportaiden päässä kuuluu astua kunnolla pois, jotta seuraavillekin jää tilaa. Lapsen kädestä on hyvä pitää kiinni. Liukuportaat eivät sovellu liikuntarajoitteisille, siksi asemilla on hissit. Suuret, pitkät ja raskaat esineet eivät kuulu liukuportailla kuljetettavaksi.
JK

Harvoin pääsee näkemään, miltä näyttävät liukuportaat ilman portaita ja mahdollisuutta liikkumiseen. Etenkin Hansan toisen kerroksen siltatasanteelta oli hyvät näkymät.

Teksti ja Hansakuvat JK

Artikkelikuva: CC, LiveU. Hopi Hari -huvipuiston mainos on herättänyt varmasti huomiota liukuportaissa. Brasiliassa sijaitseva huvipuisto itsessään jakaa kävijöiden mielipiteet.

Jaa artikkeli: