fbpx

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Esteettinen satu

Tammikuun kahdeksantenatoista osui hyvä tilaisuus nähdä baletinhistorian loistokkaimpiin kuuluva teos, Bajadeeri. Pelkästään kuvia katsomalla oli selvä, että tämä on päästävä näkemään. Luvassa olikin hypnoottiseen uljauteen yltävää kauneutta.
Yli 7-vuotiaille katsojille suositellun baletin kokonaiskesto oli lähempänä kolmea tuntia, kun laskee kaksi väliaikaa mukaan. Lavasteiden vaihtuessa sai esirippu liukua eteen. Lavalla tapahtuvaa liikettä keskeyttivät myös aika ajoin raivoisiksi yltäneet aplodit. Aluksi kaipasin kerrontaa, mutta sitten sivuutin asian.
Harva baletti yltää sellaiseen runolliseen kauneuteen kuin Bajadeeri. Teos on varmasti yksi balettitaiteen haastavimmista toteuttaa. Se kysyy yhteisöllisesti pilkuntarkkaa työskentelyä. Yhdenkin tanssijan jalan asennon eroavuus toisiin nähden hivuttaa alaspäin kuvaa täydellisyydestä. Rajansa on kuitenkin katsojanakin asetettava sille, mitä voi toisilta vaatia. Jollei Bajadeeri saa arvostamaan balettia taiteenlajina, niin tuskin sitten mikään toinenkaan teos.

2009-08-26 Bajadeeri, koregrafia Natalia Makarova (Petipan mukaan), Salla Eerola. Kuva: Sakari Viika
Baletti on kuvauksellinen.
2009-08-26 Bajadeeri, koregrafia Natalia Makarova (Petipan mukaan), Henrik Burman. Kuva Sakari Viika
2009-08-26 Bajadeeri, koregrafia Natalia Makarova (Petipan mukaan). Kuva Sakari Viika


Säihkyvän ylellisissä puvuissa tulkitun baletin hienoimpaan antiin lukeutui tanssijoiden ketju. Yksi toisensa jälkeen tanssijat toistivat samoja liikkeitä. 24 tanssijaa oli parhaimmillaan yhdenaikaisesti varpaisillaan. Vaativan tanssin lisäksi oli siis hallittava sijainti. Parin pyörittämiset olivat unenomaisen vaivattoman näköisiä. Liikkeen pysäyttämiset olivat hämmästyttäviä. Takana täytyy siis olla harjoittelumäärä, joka olisi painajaismainen, jollei sydämensä pohjasta haluaisi pitää yllä baletin loistokkuutta.
Koreografi Natalia Makarova vahvistaa teoksen vaativuuden:
-Liikekieleltään hienostuneen yksinkertainen ja puhtaan geometrisesti sommiteltu Varjojen valtakunta -kohtaus paljastaa nuoren Petipan suurenmoisen taitavuuden. Tämä näytös on erityisen vaikea balettiryhmälle, koska jokainen liike on tehtävä täysin yhdenmukaisesti.

Bajadeerin loisteliaisuus on inspiroivaa.
2009-08-27 Bajadeeri, koregrafia Natalia Makarova (Petipan mukaan), Petia Ilieva. Kuva Sakari Viika
Muodostelman vahvuudessa on jokaisella suuri merkitys.
Kuva: Roosa Oksaharju
Nostot kysyvät voimaa ja tarkkuutta.
Kuva: Roosa Oksaharju

Tarujen Intia

Bajadeeri on loistelias baletti 1800-luvulta. Harvalla oli tuohon aikaan mahdollisuutta matkustaa vieraisiin maihin. Monissa baleteissa ihannoitiinkin kaukaista itämaista eksotiikkaa.
Toteutus kunnioittaa maailmankuulun ballerina-koreografi Natalia Makarovan alkuperäisteosta. Pier Luigi Samaritanin loistelias lavastus ja Anna Kontekin estetiikkaa hehkuvat puvut vievät katsojan tarunhohtoiseen maailmaan.
Bajadeeri eli temppelitanssija Nikiya on rakastunut soturi Soloriin. Solor kuitenkin päätyy järjestettyyn liittoon kauniin prinsessa Gamzattin kanssa. Gamzattille Nikiya on uhka, joka ei saa elää. Solorin ja Gamzattin vihkiäiset päättyvät kuitenkin kaaokseen, raivostuneiden jumalien päättäessä puuttua tapahtumien kulkuun.
JK

Värikkyys on omaa luokkaansa.
Kuva: Mirka Kleemola
Kuva: Mirka Kleemola
Huomiota tanssijat saavat niin yksin, kaksin kuin ryhminäkin. Kuva: Roosa Oksaharju

Artikkelikuva: Sakari Viika

Jaa artikkeli: