fbpx

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Eurooppalaispainoitteisia säveliä

Eurooppalaispainoitteisia säveliä

VS logo

janne
Su, 24.02.2019 – 20:07

Pohjois-Kymen musiikkiopiston kevääseen kuuluu monta konserttia. Helmikuun Duokonsertti järjestettiin 12. päivä.

 

Tutkintosali 2:ssa oli tiivis tunnelma. Perinnemusiikilla aloitti Inkeri Kailio. Kitteen valssi oli tunnelmallisen rauhallinen. Englannin maaseudulle vei Kyyhkynen, jonka soittivat Saara Viljamaa nokkahuilulla ja Tara Kilpeläinen kanteleella. Teija Kapiainen lauloi. 

Antoine Dornelin 2e Suite, osat Prelude, Sarabande ja Rondo veivät vuosisatojen taakse. Alttonokkahuiluin soittavina oppaina esiintyivät Kaisa Ansamäki ja Pauli Nieminen

 

Piano pääroolissa

Paul Readen Romanssi soi mukavasti Elina Rythiltä klarinetilla ja Ilona Kasviselta pianolla. Napolilaisen aarian sekä vauhdikkaamman, eteläamerikkalaisen kansansävelmän Milongan soittivat Tytti Toimela huilulla, Kaisa Ansamäki oboella ja Milana Onishko pianolla. 

Pianoduoja saatiin kuulla kaksi peräkkäin: Hilma Hussin ja Siiri Rämän soittamana italialainen Sirkusparaati sekä Iiris ja Liisi Hirvisuon tulkitsema Juhlamarssi oopperasta Aida virkistivät talvi-illassa. Giuseppe Verdin sävelten jälkeen Hertta Vesuri otti pianon haltuunsa ja soitti sävelkuviollisesti leikittelevän Joseph Haydnin Divertimento C-duurin. Kappale yhdistelee lyyristä keveyttä ja napakkuutta. 

Johann Sebastian Bachin Vitsi sarjasta h-molli kuulosti tutulta. Pianon äärellä oli Else Huuskosen ja Tinja Purhon vuoro. 

Gabriel Marien La Cinquantaine oli pohdiskelevan värähtelevä. Mukana oli juhlallista otetta. Sellossa taituroi Saara Savolainen

John Dowlandin Awake Sweet Love, thou art returned -laulussa Bertta Tapiola säesti kitaralla sopraano Tiia Koivistoa. Perinteikkääseen El Condor Pasaan Bertta sai kaveriksi toisen kitaristin, Ilona Koikosen. Kappaleesta tuli mieleen taivaan lintuja tähyävä espanjalainen. Johan Svendsenin Svensk Folkevisen tulkitsivat Aada Ahonen pianolla, Eemil Ansamäki viululla ja Vilma Kajasto alttoviululla. 

Antonín Dvořákin Silent woods oli nimeltään osittain harhaanjohtava. Metsä sai ääniä, joten ei sitä kovinkaan hiljaisena voinut pitää. Mielenkiintoinen kappale siis kuultiin Enni Turkian ja Nina Piimäkorven pianolla soittamana. 

Alexander Borodinin variaatiot g-molli Wendi Kivistön ja Solja Kainlaurin viuluilla ja Väinö Pitkäsen alttoviululla täytyi valitettavasti jättää kuulematta, että ehti bussiin. Samoin oli Franz Schubertin sävellysten Lied der Mignon, op. 62 no 4 ja Du bist die Ruh Op. 59 no 3 laita. Tiia Koivisto palasi laulamaan ja Nina Piimäkorpi säestäjäksi.   

JK

 

Soittajat
Enni Turkia ja Nina Piimäkorpi duettoivat parhaiten esimerkiksi oopperastaan Rusalka tunnetun säveltäjän teoksen äärellä.  

 

 

Jaa artikkeli: