fbpx

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Georges kärjessä, Amadeus toisena

Pohjois-Kymen Musiikkiopisto järjesti maaliskuun viimeisenä perjantaina Oi, oopperateemoja! -konsertin. Saman niminen konsertti on järjestetty kerran aiemmin.

Oopperaa on opisto esittänyt lavalla useammankin kerran. Moni Pohjois-Kymen musiikkiopiston laulajista on lähtenyt ammattilaiseksi. 
Puvustus oli oopperakappaleet hyvin huomioiva ja näkemisen arvoinen sinänsä. Konsertin juonsi ja säesti valkealalainen pianonsoitonopettaja Kirsi Saari. Kirsi huomioi hyvin nuorimmankin kuulijakunnan välttämällä dramaattista synkkyyttä oopperoista kertoessaan.

Aariasta alkaen
 

Georges Bizet’n Carmen on yksi maailman esitetyimpiä oopperoita. Siitä kuultiin Toreadorin aaria pianotriolta. Aarian asialla olivat Selma Korhonen, Okko Mikkola ja Lenni Lahti. ”Kaksi pesetaa!…Katsokaa!” -laulun tulkitsivat Oopperakuoro ja lapsikuoro. Laulussa oli vaihtelevuutta ja se kantoi hyvin salissa. Toreadorin aarian kuuli ilolla uudestaan Oskar Kōllon tulkitessa sen pasuunalla.


Oopperakuoro jäi taustalle Toreadorin aarian toiselle otannalle Oskar Kōllon hallitsessa pasuunan soittovoimia.

Karl Millöckerin Kerjäläisylioppilas oli omana aikanaan hyvin suosittu. Nykyään sitä kuulee harvoin. Valssiteeman tulkitsi Frida Perkkiö harmonikalla.

Wolfgang Amadeus Mozartin Taikahuilu kuuluu myös esitetyimpiin oopperoihin. Siinä prinssi etsii prinsessaa. Taminon aarian heläytti Emma Porvari huilulla. Taikakelloja kilkattelivat Sara Suikkanen ja Vilma Kantonen pianolla.


Huilullaan kuulijoita ilahdutti Emma Porvari.

Christoph Willibald Gluck’n Orfeus ja Eurydiken Melodiasta vastasi Päivi Stenvall huilulla. Kauniin surumielinen kappale kertoo Orfeuksen ja Eurydiken rakkaustarinasta. 

Georg Friedrich Händelin Xerxes perustuu hyvin löyhästi noin 2500 vuotta sitten eläneeseen Persian hallitsijaan. Largon duettoivat Siiri Karén viululla ja Enni Turkia pianolla.

Giuseppe Verdin Aidan Juhlamarssin kajauttivat kuulumaan Iiris ja Liisi Hirvisuo pianolla. Oopperan naiskuoro tulkitsi Maurilaisorjien kuoroa. Anne Korpelaisella oli soolo prinsessa Amneris’ina. 


Siiri Karénin viulu kuljetti Persian menneisyyteen.

Toiselle puoliajalle 
 

Väliajan jälkeisen konserttipuoliskon käynnisti Gioachino Rossinin Wilhelm Tellin Teema alkusoitosta. Loviisa Mäkelä muistutti pianolla miehestä, jonka kerrotaan ampuneen nuolella omenan poikansa pään päältä. 

Wilhelm Tellistä kuultiin myös Suzuki-soittajilta Alkusoitto. Ensin he kuitenkin tähtäsivät Carl Maria von Weberin Taika-ampujan Metsästäjien kuoron tunnelmiin. 

Giuseppe Verdin Rigolettosta kuultiin La donna e mobile. Lotta Hyypiän harmonikansoittoa  säesti Alina Puntti pianolla. Kerrotaan, että Verdi sävelsi kappaleen esittävän Mantuan herttuan roolin erityisesti tenori Raffaele Miratelle. Hän sai kappaleen harjoiteltavakseen vasta muutamaa tuntia ennen ensi-iltaa, ettei melodia paljastuisi ennen ensi-iltaa. 
Wolfgang Amadeus Mozartin Figaron häistä tulkitsi Figaron aarian Lilja Purho trumpetilla.

Georges Bizetin Helmenkalastajista poimitun Nadirin romanssin tunnelmoi Milla Hietikko pianolla. Saman säveltäjän Arlesittaren Menuetin tulkitsi Alisa Nokkala huilulla.  

Giacomo Puccini Tosca Toscan aarian tulkitsi Nina Piimäkorpi pianolla. Tosca on ihailtu oopperalaulajatar, joka suree kohtaloaan. Kuten niin monessa muussakin oopperassa on kyse rakkaustarinasta. Traagisia piirteitä on oopperassa monia. 
Wendi Kivistö tunteili viululla Intermezzon Pietro Mascagni Cavalleria rusticanasta

.
Oopperakuoro esitti Giuseppe Verdin Trubaduurin Mustalaiskuoroa. Miehet siinä raskaista töistä palatessan muistavat, mikä on kauneinta maailmassa.

JK


Oopperakuoro teki paluun lavalle, vieden kuulijat Giuseppe Verdin sävelmaisemiin.

Jaa artikkeli: