fbpx

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Hulvatonta taituruutta

Klassisen musiikin striimituotannot uudella LiveStage-alustalla lähtivät liikkeelle kesäkonserttisarjalla Musiikkitalosta. Aloitusvuoro oli kuusankoskelaislähtöisellä Marika Höltällä.
Koloratuurisopraanolla on monipuolinen äänenkäyttö. Tyylisuunnasta toiseen heittäytyminen liukuu erittäin onnistuneesti. Esiintyminen on hyvin ilmeikästä, mikä korostuu kameran tuodessa kuvan lähelle.
Marikan esiintyminen on elähdyttävän ilahduttavaa. En millään pystynyt kääntämään suupieliäni surun aaltoviivoille vakavimmissakaan kohdissa. Josko sitä nyt ei kuitenkaan kehittämiskohteena kannata pitää. Toki kesäinen ajankohtakin voi hyväntuulisuuteen vaikuttaa.

Monipuolista

Marika Hölttä on näyttämöllä kuin kotonaan. Konsertin kantavana teemana on Marikan mukaan naisen elämä ja roolit sekä niihin liittyvät hetket ja välähdykset.

-Konserttiojelmaa koostaessa on ollut kiinnostavaa huomata, kuinka eri genreistä tai aikakausista riippumatta musiikissa on käytetty samanlaisia teemoja. Samat sydänsurut, jotka kaihersivat Mozartin aikana, puhuttavat edelleen, Marika Hölttä kertoo.

-Kun annoin luvan itselleni tehdä sekä klassista musiikkia että rytmimusiikkia ja hyppiä eri lokeroissa, hyviä asioita alkoi tapahtua elämässäni. Toivon, että konserttini välittäisi energiaa ja iloa alkavaan kesään ja antaisi katsojille rikkaan konserttikokemuksen myös kameroiden välityksellä, laulaja mainitsee.
Ainon koivuaaria on Erkki Melartinin säveltämästä oopperasta Aino. Libretto on Jalmari Finnen. Mikäli nimi kolkuttelee muistilokeroita, niin se voi hyvinkin johtua Kiljusen herrasväestä kertovasta kirjasarjasta. Ainon koivuaaria edustaa Jalmarin tuotannon synkempiä sävyjä, joilla Marika aloittaa konsertin elekieltä heti vahvasti käyttäen. Tuula Hällström vaihtaa säestäjänä yhtä sujuvasti kappaleesta ja tyylistä toiseen.

When he sees me on musikaalista Waitress. Sävel ja sanat ovat Sara Bareillesin. Musikaali pohjaa samannimiseen elokuvaan, joka puolestaan on tehty Jessie Nelsonin kirjan pohjalta. Elokuva tuotti moninkertaisesti budjettinsa verran. Kalleimpaan elokuvaan ei arvioiden mukaan riitä parisataakertainen budjetti. Marika tuo tulkinnallaan ilmeikkäästi esiin hahmon epäröinnin, löytääkö rakastettua.
Hello, hello on Gian Carlo Menottin oopperasta The Telephone eli Puhelin. Kokonaisuutenakin teos olisi päälle parinkymmenen minuutin. Oopperassa mies on juuri puhumassa tunteistaan naiselle, kun puhelin soi. Seuraa Hello, hello. Marikan konsertissa tämä puoli jää väliin ja irtoaa asiayhteydestä. Kännykkä toimii kyseisessä kappaleessa, mutta toki nostalgiantunteeseen vastaisi paremmin perinteinen lankapuhelin.
Adelen aaria Lepakosta on Johann Strauss nuoremman säveltämä. Libreton loi Carl Haffner. Operetin tulkinnassa Marika pääsee esiintymään ihan toden teolla. Kielitaitoa vaativassa kappaleessa tulee vahvasti esiin Marikan äänen muuntautumiskyky ja villi heittäytymiskyky esiintyjänä.
My White Knight on The music man -musikaalista ja Meredith Willsonin käsialaa. Kappale on musikaalin balladimaisimmasta päästä. Ya Got Trouble testaisi vielä enemmän laulajaa, mutta siinä pitäisi olla enemmän laulajia.
Juontaja Vesa Kytöoja haastatteli Marika Hölttää. Haastattelu nähdään väliajalla.
Marikan mielestä ihmisen persoona saa tulla esiin oli pop- tai oopperalaulaja. Rakentaessaan kappaleen tulkintaa Marika miettii, mitä se merkitsee omassa elämässä, mikä kosketuspinta siitä tulee hänen elämäänsä. Ennen keikkaa on hyvä käydä läpi tunteita. Kun on avoin niille, ne tulevat herkemmin.
-Urheilu on oikeasti tosi hyvä avaamaan kropan, hän mainitsee. Hengityksellä saa hyvin juurrutettua itseään. Hengityksellä pystyy käymään läpi myös erilaisia tunteita.
-Miltä tuntuu vaikka itkun hengitys tai ilon hengitys, kaikki tuollaiset avaavat kroppaa ja tunteita, Marika lisää.

Toinen osa

The girl in 14G on Jeanine Tesorin ja Dick Scanlanin teos. Sen on tehnyt tunnetuksi Kristin Chenoweth, jonka kerrotaan yltävän neljän oktaavin äänivaihteluun. Se on kattava, mutta ei ennätyksellinen. Tim Storms pääsee harvinaisen matalalle. Hyvin korkealle pääsee esimerkiksi Georgia Brown. Jos on herkkä korkeille äänille, ei kannata edes kokeilla kuuntelua. 14G sisältää musikaalin ja oopperan elementtejä. Kappaleessa Marika pääseekin hyvin näyttämään kiinnostustaan eri tyyleihin.
Kansanlaulusta Läksin minä kesäyönä käymään kuullaan konsertissa vain alkupuolta, joka painottaa sen surullisuutta. Kuultu sovitus on Ralf Gothónin. Kappale iskoistuu kuulijan mieleen klassisena suomalaisen romantiikan kuvaajana.
Vorrei spiegarvi, oh Dio! Wolfgang Amadeus Mozartilta ja nimettömäksi jääneeltä on tunnelmallinen klassisen musiikin kappale surusta. Jason Robert Brownin Still hurting kuullaan musikaalista Last five years. Tässä kappale kaipaisi asiayhteyttä. Se on ymmärrettävä, mutta siihen olisi helpompi juurtua tietämällä enemmän henkilöistä.
Candide-operettan musiikki on Leonard Bernsteiniltä, West Side Storyn säveltäjältä. Candidesta kuultu Glitter and be gay-kappaleen sanoitus on Richard Wilburilta. Taustalla oleva Voltairen teos on vuodelta 1759. Teema selkeästi kantaa vuosisatojen läpi.

Teatro

Selkeä yhteys Valkealaan Teatrolla on yhteistyö pianisti Joel Papinojan kanssa. Lehdessämme tästä yhteistyöstä näkyi 2018 esitetty Prinsessa Adalmina. Kiertueella Kino Kouvossakin nähdyn esityksen nimiroolissa oli Marika Hölttä ja säestäjänä siis täältä lähtöisin oleva Joel Papinoja.

Toukokuun 28. iltana ensiesitetty konserttitaltiointi alkaa komeasti ilmasta kuvatulla pätkällä Musiikkitalosta. Konsertit tuottaa Teatro Productions. Tuula Hällström säestää pianolla. Baritoni Kristian Lindroosin konsertin jälkeen kolmantena on vuorossa sopraano Hannakaisa Nyrönen. Hänelle taustaa antaa Laura Kivikoski pianolla ja Kaisamari Hiltunen viululla taituroiden.
Samalla hinnalla avautuu myös tallenteen kuuntelu useiden päivien ajaksi. Tallenne tuli seuraavana päivänä katsottavaksi ja myyntiin. Katsojamäärää ei voida rajoittaa, joten todellista määrää oli vaikea arvioida.
Kevään tilanteen takia kolme Teatro Productionsin suurtuotantoa on jouduttu aikatauluttamaan uudelleen.
Kari Tikan ’Rakkaus on väkevä kuin kuolema’ -oopperan kantaesitys Aleksanterin teatterissa siirrettiin lokakuulle. Rooleissa ovat esimerkiksi baritoni Esa Ruuttunen ja sopraano Alina Koivula.
Kaija Saariahon La Passion de Simone -oratorio siirtyi ensin pääsiäiseltä Helsingin juhlaviikkojen ohjelmaan. Kun juhlaviikot peruuntuivat, siirtyi se ensi vuoden pääsiäiselle.
Myöhemmin on luvassa tieto siitä, milloin Waltteri Torikan ja Jorma Uotisen BACH -teos esitetään.

-Koronatilanne on ollut hermoja raastava, mutta toisaalta se on edistänyt myös Teatron tuotantojen digiloikkaa. Yksi vaihtoehto on toteuttaa tulevat esitykset pienemmällä yleisöllä ja striimattuna, kertoo Teatro Productions Oy:n toimitusjohtaja ja LiveStage.fi:n perustaja Kaisa Näreranta.
JK
Kuva Marika Höltästä Sakari Röyskö.

Jaa artikkeli: