fbpx

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Kirmaavien tiukujen aikaan

Pääsiäisen lähetessä kuultiin musiikkiopistolla tuntemattomaksi jääneiden säveliä, ikuisuuteen lähteneiden mestarien sointuja ja vielä keskuudessamme olevien nuottitaiteilijoiden teoksia. 


Eugénie Rocherolle’n Slow Dancin’ on romanttinen. Sinishash Nio, piano primo ja Kiia Kunnaala, piano secondo päättivät yhdessä konsertin. Kevätauringon paisteeseen oli mukava lähteä virkistävän konsertin jälkeen.

Musiikkia aikain takaa


Ludwig van Beethovenin Serenade op. 25 soi aikovan liikuskelevana. Trio Aino Ojala huilulla, Väinö Pitkänen viululla ja Toni Starck sellolla pitivät soitinten välistä vuoropuhelua hyvin yllä. Teoksen olemus vaihteli sen edetessä. Paikoin Ludwigin mielenliikkeet kajastivat nuotteihin draaman tuntua. 

Anne Terzibaschitsch. Siinäpä mukavan etunimen jälkeen sukunimeä kerrakseen. Edvard Griegin Aamutunnelman sovittajalla on kieltämättä terävä äly, kun hän on päättänyt pitää nimensä, eikä vaihtaa sitä helpommin lausuttavaan.  Kepeän herättelevän Aamutunnelman esitteli pianolla Karita Kunnaala.

Lilja Haimi vastasi huilullaan kahdesta ikivihreästä lastenlaulusta. Mielipiteitä kappaleesta on varmasti monia. Sangen laaja on kuitenkin väkijoukko, jolla on kosketuspintaa ikivihreään valonpilkahdukseen. Kuka on alunperin toivonut, että tähtönen tuikkisi? Se jäi arvoituksena leijumaan. Ranskasta sävelmä on kuitenkin pilkahdellut ympäri maailmaa. Lähempää meitä oli saksalainen sävelmä Kevätsää. 
Ludwig van Beethovenin Sonatiini G-duuri 2. osa allegretto (Romanssi) soi pianolla kesäisenä  Pinja Vikmanilta.

Yhteen sonatiiniin ei tarvinnut tyytyä. Toisesta vastasi Friedrich Kuhlau. Sonatiini op. 88 nro 4, II osa Andante con moto soi haikeita sävyjä ja väreili iloa, kiitos pianolla taiteilleen Liisa Lassilan.

Japanilaista säveltaidetta 
 

Joe Hisaishi’n The Path of the Wind elokuvasta Totoro sai tulkitsijakseen pianon läheisyyteen Elsa Toijosen. Japanilainen  animemusiikki leuhahti sävelmaisemaan tavoitellen paikoin puhuria. Tuuli kutsui seuraamaan melko tyynesti. Välillä se kuitenkin otti tiukemman otteen sävelistä. 

Nobuo Uematsu’n To Zanarkand soi pianolla kauniina Sinna Hietakallion ansiosta. Kappale kytkeytyy yhteen tunnetuimmista videopelisarjoista, ollessaan Final Fantasy X:n alkuperäisellä ääniraidalla.

Entä miten otsikko liittyy konserttiin? Kellokeskiviikkona oli tapana laittaa lehmille kellot kaulaan. Karja pääsi sitten ensimmäistä kertaa kirmaamaan ulos. Tällä kertaa kellokeskiviikko löysi paikkansa 17. huhtikuuta. Sen päivän auringon taipuessa lähemmäs taivaanrantaa, saatiin nauttia Kellokeskiviikon pääsiäissoitosta Tutkintosali 2:ssa, Pohjois-Kymen musiikkiopistolla.
 
JK

Jaa artikkeli: