fbpx

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Klassikkoajoneuvoja Lahdessa

Lahden Messukeskuksessa järjestettiin toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna suuri suomalainen klassikkoajoneuvonäyttely, Classic Motorshow.

Yleisöä oli kahden päivän aikana yhteensä 19580. Viimeiset kolme vuotta kävijämäärä on ollut nousussa.

– Kävijöidemme jättämä palaute on ollut positiivista ja saimme tuttuun tapaan kiitosta näyttelyn monipuolisuudesta. Positiivisen palautteen ja nousevan kävijämäärän johdosta Classic Motorshow saa jatkoa myös ensi vuonna, näyttelyn järjestäjä Risto Laine kertoo.

Ensi vuoden Classic Motorshow’n teemana on ”Työn sankarit – Ajoneuvot töissä”. RLO Events Oy:n järjestämästä tapahtumasta tiedotti Johanna Jäminki.

Palkitsemisia

Omistajien helmet on Classic Motorshown osasto, johon kuka tahansa sai ilmoittaa oman, vähintään 25 vuotta vanhan helmensä moposta raskaaseen kalustoon. Omistajien helmiin ilmoitettiin 54 ajoneuvoa. Nettiäänestyksellä valittiin kymmenen ajoneuvoa itse näyttelyyn.  Näyttelykävijöiden äänestyksessä suosikiksi nousi vm. -66 Volkwagen T2 T1 Kastenwagen.

Rovaniemeläiset Jorma ja Joni Valkama  ovat omin käsin viimeistelleet retkeilyvarusteisen Volkkarin. Ennen auton ostoa isä ja poika suostuttelivat kahden vuoden ajan sen edellistä omistajaa myymään autonsa. Kunnostus oli valmis neljän vuoden jälkeen. Auto oli ensimmäistä kertaa esillä näyttelyssä, tuhansien nähtävänä. Kunnostusprojektissa paranneltiin muun muassa auton alustaa ja moottoria. Autolla on aikoinaan ajettu jopa Sodankylästä Saksaan. 1970-luvulla sillä lähdettiin Keski-Eurooppaan markkinoimaan kullanhuuhdonnan MM-kisoja.  

Parhaana yhdistysosastona palkittiin Il Garage di Don Carlo ry:n osasto ”La Dolce Vita”. Syksyllä perustetun yhdistyksen tavoitteena on vaalia italialaista kulttuuria ja elämäntapaa nostalgisten italialaisten ajoneuvojen kautta. Niitä kerhon jäsenet kunnostavat ja viettävät muuten aikaa niiden parissa.

Motorisoituja klassikoita

Jari Salmi kiillotti klassisenpunaista Ferraria, joka keräsi paljon huomiota. Jari kertoi, että autolla on ajettu 54 000 kilometriä. Takakonttiin mahtuu pari pientä matkalaukkua. 

Viikonlopun mittaan Ferrari sai paljon huomiota.

Volvojen ymmärrettävästi valloittamalla Suomen Volvo 1800 -kerho ry:n osastolla olisi elokuvien ja televisiosarjojen autoihin perehtynyt voinut aavistaa, mitä on odotettavissa. Pyhimys on kerhon oman lehden nimi. 

Roger Mooren tähdittämä Pyhimys -televisiosarja näkyi osastolla monenlaisina keräilyharvinaisuuksina.  Niitä ei ihan joka paikassa tulekaan vastaan. Vaikka Roger Moore varmasti sai enemmän suosiota James Bondina, on Pyhimyskin monen muistama klassikko.
Leslie Charteris’n kirjoissa Simon Templar ajeli kuvitteellista Hirondelia. Roger Mooren näytellessä Pyhimystä, huolehti Volvo autojen toimittamisesta televisiosarjaa varten. 

JK

Otsikkokuva: Saabclubin julisteissa luki esimerkiksi Vapauta Turbogeenisi. Tässä mainoskuva vuosikymmenten takaa.

Vaikka ajoneuvoihin ei sovikaan koskea, tarjoutuu mahdollisuuksia myös itse tekemiselle.
Linja-autossa on tunnelmaa.
Uskoisitko ajoneuvon kunnosta,  että kyseessä on vuosikymmeniä vanha Saab?
Maserati Bora esiteltiin vuonna 1971. Tämä kyseinen urheiluauto on pari vuotta uudempi.
IHC Autowagon Model A vm. 1911 löytyi telakalta erään vajan yläkerrasta. Mallia valmistettiin noin 16 000 kappaletta, ja Suomeen niitä tuli alle kymmenen.
Hienoja autoja näki myös ulkona.
Jaa artikkeli: