fbpx

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Koulukuulumisia : Hyvän alkavan lukuvuoden aineksia

Poikkeuksellisen kevään jälkeen valitettavasti korona vaikuttaa myös alkavaan lukuvuoteen. Meidän kaikkien on tärkeää ottaa tämä huomioon päivittäisissä toiminnoissa. Ei sairaana kouluun, herkästi yhteys www.omaolo.fi tai tilannearvio puhelimitse numerosta 116117.
Hyvä käsihygienia on jo tullut meille tavaksi – jatketaan samalla tavalla.
Hyvän olon ainekset löytyvät arjesta; riittävä uni, terveellinen ja monipuolinen ravinto sekä liikunta ovat asioita, jotka auttavat koululaisia jaksamaan päivittäisissä toiminnoissa.

Uni
Suomalaiset nuoret ovat Euroopan väsyneimpiä. Noin puolet suomalaisista nuorista nukkuu alle 8,5 tuntia yössä ja noin puolet menee nukkumaan klo 22.30 mennessä.
Uni auttaa pysymään henkisesti virkeänä ja terveenä. Päivällä opitut tiedot ja taidot siirtyvät unen aikana muistijäljiksi aivoihin. Koululaisille uni on tärkeä voimapankki, sillä jo pelkästään fyysinen kasvu vaatii unta. Unen puute voi lisätä painoa ja huonontaa sokerin sietokykyä sekä vastustuskykyä infektioita vastaan.
Koululaiset tarvitsevat unta noin 8−10 tuntia joka yö, ei vain viikonloppuisin. Fyysinen ja psyykkinen ponnistelu lisää unen tarvetta. Tämän takia unen tarve ei ole täysin sama kaikkina aikoina. Rankka opiskelujakso väsyttää ja kuormittaa muistia, jolloin unentarve suurenee. Aktiivisesti liikkuvat tietävät, että harjoittelun vastapainoksi tarvitaan riittävästi lepoa ja unta.
Illalla tulisi varata riittävästi aikaa nukkumiseen ja ennen nukkumaan menoa pitäisi olla aikaa myös rauhoittumiselle. Kuitenkin harrastukset ovat painottuneet nykyisin iltaan. Kun kiire illalla vihdoin hellittää, tekee usein mieli tehdä jotain mukavaa. Tietokoneella pelaaminen, television katsominen tai sosiaalinen media voittavat valitettavan usein nukkumaan menemisen.
”Nukkuminen on kuin rahaa pankkiin laittaisi!”

Ruokaa viidesti päivässä
Säännöllinen ruokailurytmi sekä ravinnon monipuolisuus auttavat jaksamaan koulussa, harrastuksissa ja muissa päivän toimissa. On hyvä syödä n. 3-4 tunnin välein, jottei verensokeri pääse laskemaan liikaa.
Päivän tärkein ateria, aamupala, antaa hyvän lähdön päivälle ja energiaa oppimiseen. Vaikkei aamupala maistuisikaan, on hyvä syödä aina jotain ennen kouluun lähtöä tai napata mukaan vaikkapa hedelmä.
Koulussa tarjotaan oppilaille päivittäin monipuolinen ja täysipainoinen ateria maksutta. Aterian tarkoitus on auttaa oppilaita jaksamaan ja parantaa opiskelukykyä. Kouluateria on suunniteltu siten, että se on ravitsemuksellisesti täysipainoinen, kun kaikki aterian osat nautitaan. Kouluaterian syömisen tärkeydestä olisi hyvä puhua myös kotona, sillä valitettavasti moni nuori jättää kouluaterian väliin ja korvaa sen makeilla vaihtoehdoilla.
Kotona nautittu päivällinen ja iltapala ovat mainioita hetkiä keskustella nuoren kanssa päivän tapahtumista.

Liikunta tuo hyvän mielen
Liikunta antaa paljon hyvää. Lukuisten fyysisten terveyshyötyjen lisäksi liikunta rentouttaa.
Liikkuessa mielihyvähormonit lisääntyvät, joten siitä tulee hyvä olo.
Arkiliikunta on helppoa ja siihen kannattaa kannustaa nuoria. Kun koulumatkat kävelee tai pyöräilee ja hissin sijaan nousee portaat ylös, on jo osa päivittäisestä liikuntatarpeesta täytetty.
Yllämainitut asiat ovat perusasioita, jotka auttavat koululaista arjessa jaksamaan. Jotta nämä kaikki toteutuisivat parhaalla mahdollisella tavalla, tarvitsevat he siihen vanhempien huolenpitoa ja kannustusta.

Yhteistyöterveisin kouluterveydenhoitajat Tiina Kuittinen ja Eija Tulokas

Jaa artikkeli: