fbpx

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Koulukuulumisia: Stressi haltuun

Stressi on aihe, joka nousee usein esiin nuorten puheissa. Stressin aiheuttajat vaihtelevat kokeisiin lukemisesta, harrastuksiin liittyviin paineisiin.

Opiskeluun ja arkeen kuuluu stressi. Opiskelijalle stressi on usein hyödyllistä, se antaa energiaa ja auttaa tekemään tehtäviä tehokkaasti. Omaa arkea on hyvä välillä pysähtyä tarkastelemaan, jos huomaa olon kiireiseksi tai suorituspaineiden valtaavan mielen.

Stressin kanssa jaksaa jonkin aikaa, mutta pitkäkestoisena se saa arjen tuntumaan raskaalta ja väsyttävältä. Pitkäaikainen stressi voi olla monin tavoin haitallista. On hyvä opetella tunnistamaan liiallisen stressin oireet sekä löytää useampia stressinhallintakeinoja helpottamaan stressin hallintaa.

Stressi näyttäytyy yhdellä vatsakipuina, toisella univaikeuksina, kolmas tunnistaa ärtyvänsä herkemmin, neljäs huomaa muistin ikään kuin ”pätkivän”. Stressiä syntyy jatkuvasta kiireestä, muutoksista ihmissuhteissa, vaativista aikatauluista, joskus positiivisetkin asiat aiheuttavat stressiä. Stressiä aiheutuu monesti asioista, jotka ovat meille tärkeitä!

Stressiä voi ottaa haltuun aloittamalla helpoista asioista. Jos huomaat myöhään valvomisen stressaavan, tee muutos arjen rytmiisi. Monesti stressi liittyy tiettyyn tilanteeseen, esimerkiksi esitelmän pitoon. Menemällä tällaiseen stressaavaan tilanteeseen uudelleen saat itsellesi tärkeän kokemuksen tilanteesta selviämisestä.

Stressaavissa tilanteissa on tärkeää treenata ajatuksiaan. Ole tyytyväinen siihen mitä olet saanut aikaiseksi. Älä mene siihen halpaan, että ajattelet olevasi muita huonompi. Murehtimisen ja asioiden vatvomisen sijaan, etsi konkreettisia ratkaisuja tilanteeseen.

Rentoutuminen on aika ajoin tärkeää, jotta jaksaa opiskella, tehdä töitä ja huolehtia arjesta. Rentoutumisella voi saada apua stressiin, nukahtamiseen tai itsensä rauhoittamiseen.

Rentoutua voi esimerkiksi mieluisan harrastuksen parissa, lukien kirjoja tai katsoen elokuvia, rauhallisella kävelyllä metsässä, piirtäen tai askarrellen, kavereiden kanssa viettäen aikaa, rentoutusharjoituksia tehden.

Toiset rentoutuvat parhaiten yksin, toiset taas muiden seurassa. On monenlaisia tapoja rentoutua, mutta tärkeintä on löytää juuri itselleen sopivia tapoja.

Iloa ja valoa kevään odotukseen,
Oona Koivusaari
Psykiatrinen sairaanhoitaja,
psyykkari

Jaa artikkeli: