fbpx

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Kymi Sinfoniettan toiminta on turvattava

Olen kotoisin Kouvolasta, nelihenkisestä yrittäjäperheestä. Vanhempani halusivat tarjota minulle ja veljelleni monipuoliset harrastusmahdollisuudet. Urheilu oli tasavertainen vaihtoehto musiikille, jonka harrastamisen aloitin neljävuotiaana pyrkimällä musiikkiopistoon. Nyt kotikaupunkini on teettämänsä konsulttiselvityksen perusteella tekemässä peruuttamatonta tuhoa elämänlaadulleen.

Liikunta on pysynyt aktiivisena harrastuksenani läpi elämäni, mutta musiikista tuli ammattini. Valinnan tein itse. Ammattimuusikoksi tullaan pitkän ja kurinalaisen polun kautta. Innostuksen ja kiinnostuksen on lähdettävä omasta itsestä, muuten sen vaatimaa kovaa työtä ja kilpailua ei kestä. Oman polkuni alkupää oli Kouvolan musiikkiluokilla ja musiikkiopistossa, joiden opeilla pyrin Sibelius-Akatemiaan opiskelemaan viulunsoittoa ja sittemmin orkesterinjohtoa.

Kun kaupungissa toimii korkeatasoinen ammattiorkesteri, se usein tuo myös korkeatasoisia opettajia musiikkiopistoon. Orkesterin merkitys ja vaikutus kaupungille on joka tapauksessa huomattavasti konsertteja tai konserttisarjoja laajempi. Yhteistyö orkesterin, musiikkiopiston ja -luokkien välillä tarjoaa nuorille ainutlaatuisen mahdollisuuden toimia yhteistyössä ammattilaisten kanssa. Se opettaa näkemään, miten työt on tehtävä, jotta jälki olisi ammattimaista. Kouluajoiltani muistan hyvin orkesterin tarjoamat elämykset. Kaikista musiikin harrastajista ei tietenkään tule ammattimuusikoita. Ei jokaisesta kouvolalaisesta jalkapallon harrastajastakaan tule uutta Sami Hyypiää. Eikä tarvitsekaan. Olennaisinta ovat tarjotut mahdollisuudet ja esikuvat. Se, että kaupungissa on Kymi Sinfoniettan kaltainen ammattiorkesteri ja kasvattajaseuroina musiikkiluokat ja musiikkiopisto ammattilaisvalmentajineen on aivan yhtä tärkeää kuin se että MyPa, KuMu tai PaPe tuottaa uusia Sameja. Ja että jo juniorifutaajana pääsee kokemaan, mitä on harjoittelu Harri Kampmanin kaltaisen ammattilaisen johdolla. Sellainen kokemus ei unohdu!

On kovin helppoa taskulaskimen äärellä vetää ruksit vaikkapa orkesterin yli nopeiden säästöjen toivossa. Vahinko on kuitenkin moninkertainen ja pitkäkestoinen. Kansainvälisiä esimerkkejä taantuvien kaupunkien pelastumisesta merkittäviksi talousalueiksi panostamalla kulttuuriin on paljon. Yksi tunnetuimmista on Bilbao, joka muutti taloutensa suunnan toivottamalla merkittävän kansainvälisen museon tervetulleeksi kaupungin parhaalle paikalle.

Kymi Sinfonietta oli oman urani ensimmäisiä työpaikkoja. Se on hyvätasoinen ammattiorkesteri, joka kiinnostaa kansainvälisiä kapellimestareita ja solisteja. Sen toiminnan rampauttaminen nyt suunnitelluilla budjettileikkauksilla olisi harvinaisen harkitsematon teko. Vuoden 2019 seutukaupunkitutkimus toteaa, että kulttuuriin ja elämänlaatuun panostamalla luodaan erottava ja kilpailuedun tuova kärki suhteessa muihin kaupunkeihin. Omasta orkesterista on pidettävä kynsin hampain kiinni.

Valitsin aikanaan musiikin, koska halusin haasteita, mahdollisuuden kehittyä ja olin valmis tekemään lujasti töitä. Kotikaupungista alkanut opintopolku tuotti perheestämme kaksi ammattimuusikkoa. Tätä kirjoittaessani olen aloittamassa kautta ympäri maailmaa sijaitsevissa työpaikoissani. Kouvolasta on ollut hyvä ponnistaa mm. Japanin filharmonian, Saksan Radion filharmonikoiden ja Bayreuthin oopperajuhlien kapellimestarikorokkeelle. Toivottavasti Kouvola takaa samanlaiset mahdollisuudet myös tuleville sukupolville ja ymmärtää orkesterinsa arvon.

Pietari Inkinen, kapellimestari

Kuva Pietari Inkisestä Nguye Phuong

Jaa artikkeli: