fbpx

Mi-8-helikopteri vitriinin suojaan Utissa

Utin Ilmakilta ry on Kouvolan alueella toimiva yhdistys, jonka tarkoituksena on maanpuolustushengen ja ilmailuperinteiden vaaliminen. Tällä hetkellä sillä on käynnissä mielenkiintoinen vitriinihanke. Tavoitteena on rakentaa yhdelle palveluksesta poistuneelle Mi-8-helikopterille lasinen säilytystila eli vitriini. Hankkeen suojelijana toimii puolustusvaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Ilkka Kanerva.

Kouvolan asuntomessujen kävijät pääsivät tutustumaan tähän Neuvostoliitossa valmistettuun keskiraskaaseen helikopteriin, jota Utin Ilmakillan jäsenet asiantuntevasti esittelivät. Killan puheenjohtaja Lassi Viisanen päivysti messualueella useana päivänä, ja kertoi tietoja vitriinihankkeesta.

– Tavoitteena on saada kokoon 600 000 euron suuruinen summa. Erilaisina avustuksina tästä summasta saadaan noin puolet, ja loput on tarkoitus kerätä lahjoituksina yrityksiltä, yhteisöiltä ja yksityishenkilöiltä.

Lassi Viisanen on työskennellyt uransa aikana Utissa apumekaanikkona ja toiminut lisäksi helikopterin lentomiehistössä yli 3500 tuntia. Hänen kohdalleen osui yksi traagisimmista pelastustehtävistä syyskuun lopulla 1994. Autolautta Estonian uppoamispaikalle lähetettiin myös Utista Mi-8-helikopteri.

Risto Nieminen esitteli Mi-8-kopteria sisäpuolelta.

Luotettava kopteri

Suomen puolustusvoimilla ja rajavartiolaitoksella oli käytössä yhteensä kymmenen Mi-8-kuljetushelikopteria. Ne palvelivat vuodesta 1970 vuoteen 2010 eli kunniakkaat 40 vuotta. Niitä käytettiin puolustusvoimien harjoituksissa, rajavartiolaitoksen tehtävissä, Suomen elinkeinoelämän ja teollisuuden apuna sekä erilaisissa pelastustöissä.

Mi-8-helikopteri on kuljettanut Suomen presidenteistä Urho Kekkosta, Mauno Koivistoa, Martti Ahtisaarta ja Tarja Halosta, sekä useiden muiden valtioiden päämiehiä.
Mi-8:n miehistöön kolmesta viiteen henkilöä. Siihen mahtui lisäksi 24-28 matkustajaa.

Asuntomessuilla ollut yksilö HS-3 on Kouvolan seudun ammattiopiston (KSAO) opetuskäytössä. Kopterin sisällä istunut Risto Nieminen, Utin Ilmakilta ry:n hallituksen jäsen, kertoi kuinka hänkin on aikoinaan lentänyt Mi-8-kuljetuskopteria.

– Nyt ammattiopiston pojat purkavat ja kokoavat tätä yksilöä, kun suorittavat lentokoneasennuksen perustutkintoa.

Kopterin keulasta löytyy historiallisen Helikopterilentueen logo: sudenkorento, joka kantaa sekä miekkaa että pelastusrengasta.

– Miekka puolustaa, ja rengas pelastaa, Lassi Viisanen valotti logon sanomaa, johon kiteytyy pitkälti koko yksikön toiminta.    

Helikopterilentueen sudenkorento puolustaa ja pelastaa.

Sijoituspaikaksi Utti-aukio

Vitriiniin sijoitettava Mi-8-helikopteri on tunnukseltaan HS-14, ja se on Utin jääkärirykmentin hallussa. Koska kopteri on 25,2 metriä pitkä ja 5,6 metriä korkea, tarvitaan pinta-alaltaan 640 m2:n kokoinen halli, jonka tilavuus tulee olemaan 4500 m3.

Utti on luonnollinen valinta vitriinin sijoituspaikaksi, koska se on Suomen helikopteritoiminnan päätukikohta. Utti-aukiolla on jo ennestään myös vitriiniin sijoitettu, toisen maailmansodan aikainen, saksalainen Messerschmitt Me-109 -hävittäjä. 

Messerschmitt Me-109 Utti-aukiolla jo olevassa vitriinissä

Artikkelikuva: Utin Ilmakilta ry:n puheenjohtaja Lassi Viisanen esitteli Mi-8-kopteria ulkopuolelta.

Jaa artikkeli: