fbpx

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Monipuolinen ilmailupäivä

Selänpään lentokentän ilmailupäivä oli tänä vuonna lauantaina 1. elokuuta.

Elovalkeat-tapahtumaketjun osana Kouvolan Seudun Ilmailuyhdistys (Kily) järjesti jo perinteisen elokuun ensimmäisen lauantain avoimet ovet -ilmailupäivän yleisölle.

Esillä oli kymmenittäin lennokkeja vintageista aina uusimpiin tehdastekoisiin.

Paikalle saapuneiden autojen, moottoripyörien ja vierailevien lentokoneiden perusteella kävijämääräksi voi arvioida noin 600 – 700 henkeä.

Ilmailupäivän yleiskoordinaattori Esa Karhu vetää lauantaiaamun palaveria.

Kouvolan kaupungin kulttuuritoimen tiedusteltua keväällä aiemmin mukana olleiden yhteisöjen osallistumisesta tämän vuoden Elovalkeat-tapahtumiin Kily ei koronapandemiarajoitusten vuoksi lupautunut mukaan ohjelmatarjontaan.

Kello 10 ilmailupäivän aloitti neljän koneen ylilento Kilyn moottoripurjekone HB-21:n johdolla. Muut kolme olivat yhdistyksen jäsenten omia moottorikoneita.

Heinäkuun alkupuolella oli valtiovalta Suomessa helpottanut kokoontumisrajoituksia. Kily:n toimijat alkoivat pohtia, voidaanko sittenkin järjestää ilmailupäivät. Vielä mietitytti yleisön suhtautuminen, uskalletaanko tulla tapahtumaan.

Kuusikymmentä vuotta Suomen sinessä, historiallinen lentokone Saab Safir, joka toimi ensimmäiset 20 vuotta Ilmavoimiemme koulukoneena 1980-luvun alkuun saakka.

Kentän kahvilan terassilla yhdistyksen puheenjohtaja yritti tarjota tapahtumakoordinaattorin ”virkaa” yhdelle jos toisellekin, kunnes Esa Karhu ilmoitti voivansa ottaa vastuun muusta kuin lentotoiminnasta. Soittokierrosgallupilla Esa varmisti ainakin kolmenkymmen aktiivijäsenen olevan valmiina talkoisiin.

Experimental-lentokoneen potkurin tasapainon säätöä, jonka yleisö havaitsi aina silloin tällöin minuutin ajan kestävänä moottorin käyttönä matkalentokierroksilla maassa.

Selänpäässä usein esillä ollut taitolento-osuus jätettiin tänä vuonna suunnitelmista pois kulujen minimoimiseksi. Lasse Lintukangas järjesti tilalle laskuvarjohypyt ja experimental -lentokoneiden (ei -tehdastekoiset lentokoneet) potkureiden tasapainotustoimintaa.

Suomen Ilmailuliitto ry:n puheenjohtaja Timo Hyvösen tervehdys ”työn merkeissä” 60-vuotista taivaltaan juhlivalle Kouvolan Seudun Ilmailuyhdistykselle. Hyvönen lensi paikalle omalla lentokoneellaan.

Tällä kertaa ilmailuharrastuslajit olivat todella kattavasti esillä: lennokkeja ja liidokkeja oli joka lähtöön niin hallin pöydillä kuin ilmassakin, oli liitovarjo, laskuvarjohypyt, purjekoneet, ultrakevyet lentokoneet, moottoripurjekoneet ja moottorikoneita experimentaleista historiallisiin ilma-aluksiin. Vain kuumailmapalloa ei näkynyt tapahtumassa.

Yhdistyksen 1-paikkaisia purjekoneita.

Kentälle kertyi sopivasti väkeä, vaikka tilaisuuden mainonta jäi myöhäisestä päätöksestä johtuen kaupungin tapahtumaviikkojen tiedotuksesta pois.

Radio-ohjattavat helikopterit väänsivät ”temppua” ja käänsivät katseita noin tunnin välein.

Soppatykin rokkaerä syötiin entisvuosien tapaan loppuun, ja muutkin suuhunpantavat menivät kohtuullisesti kaupaksi. Esittelylennätyksiä tehtiin päivän aikana yhdistyksen kaikilla kolmella 2-paikkaisella koneella yli neljäkymmentä.

Laskuvarjohyppääjät olivat pitkästä aikaa mukana ilmailupäivillä. Utista ilmaan noussut Skydive Finlandin lentokone saavutti Selänpään yläpuolella 2000 metrin korkeuden ja pudotti kolme hyppääjää.
Laskuvarjohyppääjien pudotuksen jälkeen kone jatkoi nousua 4500 metriin kohti Uttia, johon se pudotti vielä toistakymmentä hyppääjää.

Sen lisäksi, että maksulliset lennätykset tukevat osaltaan pääsymaksuttoman tilaisuuden järjestämistä, on taustalla myös pyrkimys saada ihmisiä kiinnostumaan ilmailusta.

Väkeä saapui paikalle sadoittain.

Onnistuneen ilmailupäivän päätteeksi Kilyn porukka pakkasi tyytyväisenä lentokonehallit taas täyteen koneitaan. Talkoilla oli kaupungin perukoillekin saatu aikaiseksi mukavaa yhdessäoloa ja nähtävää kaikille ikäryhmille tarjoava tapahtuma. Niin yleisö kuin talkooväkikin ansaitsevat suuret kiitokset, että koronasta huolimatta uskallettiin joukolla lähteä tapahtumaan ja lennoille.

Liitovarjotoimintakin oli esillä. Sitä ei hinattu ilmaan, sillä tuulta oli riittävästi liitovarjon aukaisuun ja esittelyyn asematasolla.
Lennolle lähtijä on turvallisuuskoulutuksessa, jossa käydään läpi toiminta purjekoneessa ja opetetaan laskuvarjon käyttö mahdollista hätätilannetta varten.

• Teksti ja kuvat JR

Artikkelikuva: Puolen päivän aikoihin yleisön määrä oli suurimmillaan.

Jaa artikkeli: