fbpx

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Norja otti hyvin vastaan

Valkealan lukion VKK, eli vieras kieli ja kulttuuri –kurssin opintomatka suuntautui tänä vuonna Osloon.

Kurssilla tutustuttiin Norjan kulttuuriin erilaisten tehtävien kautta.

Matka alkoi 23.4. aikaisella herätyksellä: bussikyyti koululta lentokentälle lähti jo neljältä aamuyöstä. Osa ryhmästämme ei ollut edes nukkunut ennen lähtöä.

Bussimatka sujui hyvin ja lentokentälläkään ei tullut mitään vastoinkäymisiä. Lento oli melko nopea, noin puolitoista tuntia.

Laskeutuminen Osloon

Norjaan saavuttuamme menimme junalla lentokentältä Oslon keskustaan, josta kävelimme Anker Hosteliin, jossa yövyimme reissun ajan. Hetken hostellilla makoiltuamme halusimme lähteä pienissä porukoissa tutkimaan kaupunkia.

Uuden kaupungin lisäksi meillä oli uudet kulkuneuvot, nimittäin Voi-sähköpotkulaudat. Potkuttelimme ympäri Oslon keskustaa siihen pisteeseen, että olimme todella nälkäisiä, jolloin menimme syömään.

Loppupäivänkin tutustuimme kaupunkiin – osa maksuttomilla kaupunkipyörillä ja osa kävellen tai potkulaudoilla. Kävimme muun muassa upealla Oopperatalolla sekä kiertelimme niin sanotussa ”Oslon Kalliossa” pikkuliikkeitä sekä kirpputoreja.

Nukahdimme illalla jo ennen iltakahdeksaa, sillä olimme todella väsyneitä matkustamisesta ja liikkumisesta.

Huuto poissa

Toinen päivä Oslossa alkoi huipulla aamupalalla viereisessä Anker Hotelissa. Aamupalalta sai maailman parhaita suklaamuroja sekä appelsiinimehua!

Aamupalan jälkeen koko kurssin porukka lähti kävellen kohti Munch-museota. Harmiksemme olimme Oslossa viikkoa liian aikaisin: puolet Munch-museosta oli vasta työn alla, ja esimerkiksi Huuto-maalausta ei ollut näkyvissä.

Museossa oli kuitenkin muutamat maalaukset sekä tietoa Edvard Munchin eriskummallisista tavaroista. Kaiken huipuksi museon vartijat olivat todella mukavia ja juttelimme heidän kanssaan jonkin aikaa.

Suomesta!

Jostain syystä kaikki norjalaiset olivat todella innoissaan, kun kuulivat meidän olevan Suomesta!

Museon jälkeen lähdimme taas haahuilemaan ympäri kaupunkia. Tällä kävelyreissulla kuljimme ostoskadun läpi, jossa matkimme patsaita sekä juttelimme paikallisille. Patsaiden matkiminen ei kuitenkaan jäänyt ostoskadulle, vaan syömisen jälkeen koko porukka matkasi paikallisella raitiovaunulla eli Trikkenillä Vigelandin patsaspuistoon.

Patsaspuistossa oli monia kymmeniä patsaita sekä paikallisia nuoria viettämässä penkkareitaan eli Russea. He tulivat innoissaan juttelemaan meille, ottivat ryhmäkuvan meistä ja kertoivat meille norjalaisista nuorista sekä vertasivat heitä suomalaisiin.

Vigelandin puiston jälkeen osa matkasi pyörällä ja osa raitiovaunulla takaisin keskustaan yllätysyllätys, syömään. Osa porukasta meni katsomaan auringonlaskua Oopperatalolle. Päivän aikana tuli taas käveltyä lähemmäs 30 000 askelta, joten kaikki olivat nukkumaan mennessä todella väsyneitä.

Vapaasti valiten

Kolmantena päivänä ohjelmassamme oli vapaavalintainen museo.  Aamulla söimme jälleen aamupalan ja pikkuhiljaa kaikki lähtivät omia aikojaan museokierroksille.
Osa porukasta meni lautalla Bygdöyhin viikinkimuseoon, ja osa kävi kävellen popmusiikkimuseossa. Viikinkimuseo oli pienehkö, mutta mielenkiintoinen. Popmusiikkimuseo oli hieno, ja siellä oli paljon tekemistä.

Iltakävelyllä

Museoiden jälkeen kävimme syömässä ja kiertelimme kaupungilla. Iltapäivällä lähdimme yhteiselle iltakävelylle. Iltakävely kiersi keskustan lävitse satamaan, jossa kävimme linnoituksilla ja näimme hienoja laivoja.

Kävelymme päättyi Oopperatalolle, jossa otimme vielä vähän kuvia. Iltapalaksi osa porukasta tilasi sushia hostellille, ja muut etsivät ravintolan.

Kohti kotia

Viimeinen päivä alkoi jälleen aamupalalla. Tarkoitus oli vain pyöriä kaupungilla. Näin tehtiin ja löysimme kaikkea ostettavaakin. Päivä vierähti nopeasti ja iltapäivällä lähdimme taas junalla kohti Oslon lentokenttää.

Väsymys alkoi jo painaa kaikkia, ja halu päästä kotiin oli kova. Olimme ajoissa lentokentällä ja vietimme aikaamme pelaten Alias-peliä.

Lennolla kotiin oli hieman ilmakuoppia, vaikka moni ei niitä varmasti nukkuessaan huomannut.

Matkan viimeisillä hetkillä Helsinki-Vantaan lentokentällä menimme kaikki väärään terminaaliin hakemaan laukkujamme. Onneksi löysimme lopulta oikeaan terminaaliin. Saatuamme laukut bussimatka kotiin alkoi.

Matka ei olisi onnistunut ilman ulkopuolista rahoitusta, jota saimme JEV-säätiöltä sekä Kymin Osakeyhtiön 100-vuotissäätiöltä. Kiitokset heille matkan mahdollistamisesta!