Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Nykykäyttöä

Onnettomuustutkintakeskus tutkii suuronnettomuuksia ja suuronnettomuuden vaaratilanteita, oli niiden laatu mikä vain. Keskus tutkii myös ilmailu-, raideliikenne- ja vesiliikenneonnettomuuksia ja niiden vaaratilanteita.
Helmikuussa tulee kuluneeksi seitsemän vuotta siitä, kun yhteiskoulu tuhoutui. Onnettomuustutkintakeskuksen turvallisuustutkinta-sivustolta löytyy siitäkin runsaasti aineistoa. Nykyään alueella on parkkipaikka, jota piristävät maalatut kivet. Jutun kuvituskuvat ovat tästä kohteesta.
Aineistoa löytyy esimerkiksi säiliövaunujen suistumisesta Mäntyharjulla huhtikuussa 2018. Valkeala-haku antoi Robinson R-44 -helikopterin pakkolaskun 3.9.2007 ja Puutavaravaunujen suistumisen Multamäellä 4.5.1999.

Kissa on helppo huomata.

Helikopteri

Ilmailuonnettomuuden ja sen vaaratilanteen tutkinnan tarkoituksena on onnettomuuksien ennaltaehkäiseminen. Tämän osoittaa kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksen liitteen 13 (Annex 13) kohta 3.1.
Ilmailuonnettomuuden tutkinnan ja tutkintaselostuksen tavoitteena ei ole käsitellä onnettomuudesta mahdollisesti johtuvaa vastuuta tai vahingonkorvausvelvollisuutta. Repovedellä valokuvauslennolla olleella koneella täytyi tehdä autorotaatiolasku pellolle. Voimansiirtoakselistossa tapahtunutta laakerivauriota seurasi moottorivaurio.
Kukaan ei loukkaantunut, eikä laskussa syntynyt helikopteriin lisää vaurioita. Ohjaaja ilmoitti tapahtuneesta Utin lennonjohtoon. Lennonjohtaja suoritti tarvittavat hälytykset. Poliisi, Utin pelastustoimen johtoauto ja pelastuslaitos saapuivat paikalle. Kunhan alkuselvitykset oli tehty, siirrettiin helikopteri Malmin lentoasemalle teknillisiä jatkotutkimuksia varten.

Värit piristävät.
Kivissä on monia värejä.

Puutavaravaunut

Oli tiistaiyö, 4.5.1999. Ristiinasta Kouvolaan kulkeneen tavarajunan kaksi puutavaravaunua suistuivat. Valkealan Multamäellä vaurioituivat molempien vaunujen lisäksi rataa noin 9,5 km:n matkalta sekä opastin ja sähköratapylväs. Myös Multamäen ratapihan eteläpään turvaraide ja useiden tasoristeysten keskilavat vaurioituivat. Onnettomuuden kokonaiskustannukset olivat yli 2,1 miljoonaa markkaa.
Selänpään liikennepaikan eteläpuolella junan 13:nnen vaunun takapyöräkerran vasen laakeri juuttui. Se johti punahehkuiseksi kuumentuneen akselin katkeamiseen. Pyöräkerran vasen pyörä ylitti kiskon. Se jatkoi kulkuaan kiskon vierellä. Multamäen eteläpuolella vaunun oikea etupyörä ylitti kiskon. Vaunu suistui radan oikealla puolelle. Seuraavakin vaunu suistui ja ajautui radan vasemmalle puolelle. Jarrujohdon katkettua junan jarrut kytkeytyivät ja juna pysähtyi.
Janne Kousa

Väreissä on vaihtelua.
Tämä leppäkerttu on liian raskas lentämään.

Artikkelikuva: Maalia näkyy lähellä muutenkin kuin kivissä.

Jaa artikkeli: