fbpx

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Opetus lähti pian sujumaan

Jokelan ja Niinistön alakoulujen rehtorit kirjoittivat viime lehdessä vähän siitä, miten poikkeuslaki on vaikuttanut kouluihin. Jokelan vararehtori ehätti viime viikolla kertoa tarkemmin, miten koulutyö on käytännössä onnistunut etänä.

Sirkka-Liisa Aallolla oli hyvä etukeno lähteä opettamaan omaa luokkaansa sähköisesti. Hän on koulun tutoropettajana käyttänyt kiky-tunteja sekä omaa aikaansa opiskelemalla sähköisiä oppimisympäristöjä. Sitä myötä hän on Jokelan koulussa tukenut myös muiden pääsyä sinuiksi järjestelmien kanssa.

Valmiiksi käytössä

16 oppilaan 4-luokkaa Jokelassa opettava Sirkka-Liisa Aalto oli ottanut Kouvolan kaupungin hankkiman Pedanetin oppilaiden kanssa käyttöön jo reilu vuosi sitten. Kaikki oppilaat loivat tunnukset oppimisalustaan.
Pedanettia suositellaan käyttämään myös silloin, kun lähiopetus on mahdollista, joten opettajat joutuivat sopeutumaan vain siihen, että lapset ovat käytännössä etäällä. Kaikilla opettajilla Pedanet ei ollut käytössä. He turvautuivatkin aluksi lähinnä Wilmaan ja puhelimeen.
Wilma on kuitenkin tarkoitettu lähinnä viestintäkanavaksi. Se sopii enintään tehtävien antamiseen ja yhteydenpitoon. Opettaminen ei käytännössä onnistu. Poikkeustilanteen jatkuessa opettajat ovat kekseliäästi ottaneet käyttöön monipuolisempia tapoja opettaa etänä.
Myös tehtävien antaminen ja palauttaminen toimi Sirkka-Liisan luokalla poikkeustilan alusta alkaen Pedanetin kautta.
– Oppimisympäristön kautta näkee hyvin lasten edistymisen, Sirkka-Liisa sanoo.
Hän ei alkuun laittanut viestejä koulutehtäviin liittyen Wilmaan juuri ollenkaan. Vanhemmat toivoivat kuitenkin päivittäistä koostetta tehtävistä. Tällä hetkellä Sirkka-Liisa laittaa aamulla kello 8.15 oppilaille Pedanettiin tehtävät ja lähettää sen jälkeen Wilmaan koosteen tehtävistä sekä lapsille että vanhemmille. Näin lapset pystyvät aamusta vilkaisemaan päivän aihetta ja tietävät, mitä kysyä, jos ei vastausta opetustuokioissa tule.

Uusi ohjelma avuksi

Sirkka-Liisa soitteli alkuun oppilaita läpi kysellen, miten elämä sujuu. Samalla hän kertoi, miten tästä eteenpäin käydään koulua. Jotkut oppilaat kyselivät samalla tehtävistä. Pian Sirkka-Liisa otti käyttöön opetuksessaan videoneuvottelu Zoomin. Sen kautta hän näkee oppilaat päivittäin.
Kymmeneltä nimittäin alkaa etäoppitunti, johon opettaja on koonnut kaikkien päivän aineiden uudet asiat. Jos yksi oppitunti ei riitä, otetaan pienen tauon jälkeen toinen.
– Puolet oppilaista on kahden minuutin sisällä kirjautunut ohjelmaan, kun lähetän kutsun osallistua. Hieman kauemmin menee niillä oppilailla, jotka eivät satu olemaan vielä ruudun ääressä tai tarvitsevat vanhempien apua.
– Tänään olivat kaikki paikalla, Sirkka-Liisa kiittää. Osallistuminen on alun oppimishaasteiden jälkeen ollutkin kiitettävää. Joissakin perheissä saattaa olla haastavaa varata lapselle tietokoneaika aina samaan aikaan. Siihen auttavat tabletit, joita vanhemmat ovat saaneet koululta avuksi hakea. Jokelan koululla tabletteja on ollut riittävästi.
Etäoppitunnilla opettaja pystyy jakamaan näytön eli lapset näkevät kodeissaan, mitä opettajan omalla koneella pyörii ja näin digiopetusmateriaalin käyttäminen on mahdollista. Lasten näkeminen puolestaan edellyttää, että heillä on kamera päällä. Sirkka-Liisa kertoo säätävänsä usein ruudun niin, että näkee pikku kuvan jokaisesta oppilaasta. Oppilaat näkevät myös toisensa. Näyttötavan vaihtaminen on helppoa. Välillä voi laittaa vaikka vain puhujan näkymään.
Jos kaikki opetusmateriaali ei ole valmista, opettaja pääsee oppitunnin aikana myös kirjoittamaan samalla kun opettaa. Väline ja näkymä vain on toisenlainen kuin luokkahuoneen taululla.
Zoom oli Sirkka-Liisalle aiemmin tuntematon, joten ihan ensimmäisistä päivistä sitä ei saatu hyödynnettyä. Alakoulun Aarreaitta -kanavalla hän kyseli sen käytöstä ja sai vinkin, miten ottaa ohjelma käyttöön. Sirkka-Liisa kokeili ohjelmaa ensin omien lastensa kanssa, ja niinpä jo toisella etäopetusviikolla etäoppitunnit pidettiin Zoomin kautta.
Sirkka-Liisa kertoo, että kaupunki on ostanut puhelimia ja liittymiä tarpeen mukaan opettajille etäopetuksen tueksi. Tietokoneet ja tarvittaessa tabletitkin opettajilla oli jo aiemmin koulutyön apuna.
Sirkka-Liisa on alun jälkeen tuskin käyttänyt puhelinta, koska opetus hoituu videoneuvottelun avulla.

Kaikki ymmärtävät

Koska oppilaat ovat etäoppitunnilla käytännössä läsnä, he voivat opettajalta myös välittömästi kysyä, jos eivät jotakin ymmärrä. Tehtävätkin tarkastetaan yhdessä, joten kenenkään ei tarvitse itsekseen pohtia.
Kun sovittiin selvästi tavat toimia, puheenvuorojen saaminenkin on toiminut hyvin. Välillä Sirkka-Liisa on antanut oppilaiden myös jutella keskenään. Viikon alussa varsinkin on käytetty vähän aikaa kuulumisten vaihtoon.
Alkuun jokunen päivitteli, miten paljon tehtäviä oikein tulee. Normaalisti kun ei läksyjen teossa ole kauaa mennyt. Hekin ymmärsivät selityksen, että tehtävät ovat nyt koulun käymistä, eikä läksyjä erikseen ainakaan tällä luokalla edes anneta. Normaalioloissa tehtävät tehtäisiin koulutunneilla. Puuttumaan jää opettajan ohjaus tehtäviä tehtäessä, mutta sitäkin saa pyytäessään. Täytyy vain ehkä osata muotoilla kysymys tavallista paremmin.
Oppilaiden tavoitettavuus poikkeusoloissa riippuu pitkälti siitä, miten vanhemmat ovat normaalioloissa olleet tavoitettavissa. Sirkka-Liisan luokalla vanhemmat ovat olleet aktiivisia tähänkin asti. Hän on pyytänyt tarkistamaan Wilman joka päivä. Nykyisin se on helppoa, kun sovelluksen saa näyttämään puhelimen etusivulla, että viesti on saapunut. Toista oli alkuun, kun ohjelmaan piti muistaa säännöllisesti erikseen kirjautua.
Myös normaaliaikaan Sirkka-Liisa on laittanut yleisten asioiden lisäksi Wilman kautta viestejä, miten tunnit ovat sujuneet. Vanhemmat pyysivät vanhempainillassa, että he saisivat tiedon myös siitä, jos läksyt ovat olleet tekemättä. Muuten Sirkka-Liisa on pyrkinyt tiedottamaan pääosin positiivisesti.
Sirkka-Liisa tunnustaa, että kokeita hän ei ole tehnyt ohjelman kautta, vaan niissä hän on turvautunut vanhempien apuun. Kokeet tehdään vanhempien valvonnassa, ja vanhemmat palauttavat ne koulun postilaatikkoon. Ohjelmalla kokeiden tekemisen hän kokee työlääksi. Sirkka-Liisa on kiitollinen vanhemmille, jotka ovat valmiita auttamaan ja tukemaan.
Normaalisti oppitunteja olisi neljäsluokkalaisilla yli 20 viikossa. Nyt on vähintään yksi etäoppitunti joka päivä. Sen lisäksi oppilailla on Sirkka-Liisan suunnittelemat tehtävät Pedanetissa. Oppilaat palauttavat tekemänsä koulutehtävät Pedanettiin, josta opettaja ne sitten tarkistaa ja antaa palautetta.
Lisäksi muut opettajat hoitavat kukin omalla tavallaan Sirkka-Liisan luokan opetuksen, koska musiikkia ja englantia hän ei opeta omille oppilailleen.
Sirkka-Liisa opettaa rinnakkaisluokalle yhteiskuntaoppia ja uskontoa, joten hän tapaa näitäkin oppilaita viikottain etäoppitunneilla.
– Väistämättä vähän vähemmän nyt tehdään yhdessä kuin tehtäisiin koulussa, Sirkka-Liisa hahmottaa. Yhteistä opetuskeskustelua on vähemmän. Esimerkiksi uskonnon ja yhteiskuntaopin tunneilla normaalisti keskustellaan paljon.
– Ja kyllähän tässä tilanteessa on oltu uuden edessä. Nyt oppilaat tekevät koulutöitä enemmän yksin ja joutuvat olemaan omatoimisempia. Huoltajat ovat joutuneet tukemaan lastensa koulunkäyntiä aiempaa enemmän. Ja me opettajat olemme ottaneet lyhyessä ajassa käyttöön ihan uuden tavan opettaa. Työpäivät ovat väistämättä venyneet. Mutta hyvällä tahdolla ja yhteistyöllä tästä selvitään hienosti!
• AK
Artikkelikuva: Tämän tyylisiä tehtäviä Jokelan koulun neljäsluokkalaiset Pedanetissa opettajaltaan saavat.

Jaa artikkeli: