fbpx

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Peter Panin taustalle 

Peter Panin taustalle 

Piirtäjiä

janne
Pe, 15.03.2019 – 12:07

Kouvolan teatterin kummiluokka, Kirkonkylän koulun 3A -luokka pääsi 4. maaliskuuta osallistumaan Peter Panin lavasteiden tekemiseen.

Opettaja Heidi Tootsin ja koulunkäynninohjaaja Saliha Acarin johdolla luokka käytti mennen tullen aikatauluun sopivimpia  linjaliikenteen busseja. 

Talvivaatteet kahisivat teatterin eteisessä luokan käveltyä bussipysäkiltä. Skenografi eli lavastaja Sanna Halme opasti luokan yläkertaan. Ylhäällä asettauduttiin jonoon. Kaverin selkää kohti piti olla käsi suorana, jotta jäi tarpeeksi liikkumatilaa. Alkuverryttelyksi Sanna veti kymmenen kyykkyä. Osa lapsista liikkui hyvin vikkelästi. Sitten oli kuitenkin aika rauhoittua. Verstaalla ei ole sijaa riehumiselle.   

Pöydän äärellä pääsivät verstaan viereisessä huoneessa lapset taiteilemaan Peter Panin ystävien Leenan, Jukan tai Mikon näkökulmasta piirustuksia. Näitä piirustuksia nähdään lavastuksissa sen verran kuin saadaan mahtumaan. 

Lavastemaalausta
 

Ensimmäiset verstaassa vierailijat saivat valita, mitkä asiat ottavat maalattavakseen. Sänky ja portaiden osa menivät ensin, ja toiselle ryhmälle jäivät pieni pöytä ja tuoli. Värit lapset saivat itse päättää. 

Maali valui helposti, joten pensseliä kannatti kostuttaa kohtuullisesti. Oli myös syytä kääriä hihat ja varoa, ettei maali kauheasti roisku. Ensin tuli eräiltä ehdotusta, että toiset voisivat tehdä työn, heidän hoitaessaan ajattelun. Pian oli maaliin kastettu pensseli itse kunkin käsissä. 

Roiskeriski oli ohjeistettu huomioimaan  vaatetuksessa. Vaatetus olikin arkityyliä fiinien pukujen ja nukkavierujen asujen välimaastosta. 
Onneksi tapahtumapaikkana ei ollut pimeä kuja, kun punaiset pisarat noruivat mustaa taustaa vasten. Pohjaväritykseltään mustien portaiden pinnan vetävyyden rajan rikkonut maali norui pisaroina kohti seuraavaa tasoa. Olo helpottui selvästi dekkarimaisen tunnelman väistyessä ja punaisen maali levittäytyessä tasaisemmin portaille. 

Huhtikuussa ensi-iltaan tulevaa Peter Pania silmälläpitävässä maalaustyöpajassa ohjasivat lapsia verstaan puolella teatterin puuseppä Laura Suokas sekä puuseppäharjoittelija Lotta Nikkanen.

– Nyt saatte heittäytyä villeiksi ja valita juuri sellaisia värejä ja kuvioita kuin haluatte! Eri värejä sekoittamalla syntyy uusia värejä, ja voitte rohkeasti kokeilla mitä vaan, Laura Suokas kannusti lapsia.

 

Sängynmaalausta
Sängyn väritys toi mieleen taivaan sinen ja nurmen vehreyden.  

 

Taidekeskustelua

Yksi lapsista lauloi piirtäessään kaukomaiden omenoista ja mansikoista. Ensimmäinen piirustusryhmä piirsi A-4 -kokoisia kuvia. Niistä löytyi esimerkiksi palmuja ja sateenkaari, jonka päällä olevista kahdesta hahmosta toinen on yksisarvinen. Seinällä lasten huomion kiinnitti kovaäänisen edessä oleva teatteritaiteen historiaan kytkeytyvä naamari. 

Pöydän äärellä syntyi keskustelua piirustuksista. Nokan piirtämiseen annettiin toiselle vinkkiä. Aivan pelkkään piirtämiseen ei aika mennyt. Hyvässä hengessä taiteilun ohella sai yksi oppilaista rytmikkään taputtavaa selkähierontaa. 

Kirkonkylän koulun 3A-luokan opettaja Heidi Toots seurasi lasten taiteilua ilolla ja mainitsi: 
– Oli hienoa nähdä, miten lapset tekivät maalatessa tiivistä yhteistyötä. Lasten vuorovaikutus toisiinsa parani ja myös opettajan suhde lapsiin lähentyi. Yhteistyö teatterin kanssa on kokonaisuudessaan tuonut lapsille uusia kokemuksia sekä opettanut erilaisia arjen taitoja kuten hyviä käytöstapoja ja liikkumista julkisilla kulkuvälineillä teatterivierailujen yhteydessä.

 

 

Naamari
Naamari musituttaa teatterin historiasta. 

 

Kummitoiminta
 

Kouvolan Teatterin kummiluokkatoiminta alkoi vuonna 2015. Siitä lähtien on jokaisena näytäntökautena tehty yhden Kouvolan alakoulun 3. tai 4. luokan kanssa tiivistä yhteistyötä. Poikkeuksena oli kausi 2016-2017, jolloin Anjalan koulun 4. luokka, Jokelan koulun 3A ja Mansikkamäen koulun 4B olivat kaikki kummiluokkina. Yhteistyön myötä lasten kädenjälki näkyy ja he pääsevät osallistumaan. Teatteri työntekijöineen tulee tutuksi. 

Lasten kulttuuri- ja teatteritietoutta halutaan lisätä tutustuttamalla kulissien takaiseen työskentelyyn sekä ohjelmistossa olevaan lastennäytelmään. Luokan täytyy huolehtia paikalle pääsemisestä, mutta sisällön Kouvolan teatteri tarjoaa.

Kilpailussa täytyi valmistaa korkeintaan A2 -kokoinen luokkakuva. Toteutustapa oli vapaa. Kuvasta haluttiin selviävän, millainen luokka on ja ketä siihen kuuluu. Siitä tuli välittyä halu yhteistoimintaan sekä teatteri-innostus. Mukana täytyi olla myös kirjalliset perustelut sopivuudesta kummiluokaksi. 

JK

Jaa artikkeli: