fbpx

Pilatesta laitteilla – myös Valkealassa

,Oman terveyden pitäminen yllä innosti Ksenia Sharapovan auttamaan samalla muita ja ryhtymään yrittäjäksi.

Yhdessä kolmen muun itsenäisen yrittäjän kanssa Valkealassa asuva Ksenia Sharapova perusti Pilates Kouvolan. Omaan yritykseen kuuluu myös yksityinen ohjaaminen kotistudiolla Valkealan Niinistössä.

Kouvolan studion tilat ja kulut Ksenian kanssa jakavat Jaana Pajula-Ihaksi, Anu Palmunen ja Irja Ahtovirta. Heillä kullakin on omat ryhmäohjausaikansa. Yhteen ryhmään mahtuu kuusi, eli kullekin osallistujalle on oma laite.

Ammattikorkean opettajan työn kautta löytyi yhteyksiä tarvittavien laitteiden hankintaan. Ksenia iloitsee siitä, että he saattoivat tehdä yhteistyötä paikallisen yrityksen kanssa.

Yhdessä ja yksin

Pilates-studio Kouvolassa on vasta aloittamassa. Avajaisviikolle ehtineet saavat kokeilla todella edullisesti. Myöhemmin täytyy maksaa selvästi enemmän kuin kansalaisopistojen pilates-ryhmissä. Onpa ohjauskin sitten yksilöllisempää. Hinnoilla täytyy kattaa myös kalliiden laitteiden hankintakuluja.

Jokaisella yrittäjällä on mahdollisuus antaa yhteisessä salissa myös yksityistunteja ryhmäaikojen ulkopuolella.

Ksenia aloitti yksityisasiakkaiden kanssa kotistudiossa jo tammikuussa. Etäisin kävijä on Kotkasta, jossa vastaavaa ei ole tarjolla. Toinen vaihtoehto olisi ollut ajaa Helsinkiin saakka. Siellä on runsaasti mahdollisuuksia.

Kovin montaa yksityisasiakasta Ksenia ei pysty ottamaan, sillä hän ei jätä ketään yksinään tekemään. Edes paljon lajia harrastanut ei välttämättä itse hahmota, onko liike varmasti oikein tehty. Ksenia kertoo opiskeluun liittyneestä omien liikkeiden videoinnista olleen hänelle paljon hyötyä.

Käytössä ovat vain illat, sillä Ksenia jatkaa työtä ammattikorkeakoulun opettajana. Perhe tarvitsee osansa. Aikaa ja energiaa tuntuu riittävän myös kahteen opiskeluun.

Pilateksen laiteohjauksen jatkokurssi päättyy huhtikuussa. Senkin jälkeen jatkuu väitöstutkimuksen tekeminen. Aiheena on opettajien johtajaosaaminen. Englanniksi on helpoin hahmottaa, jos ymmärtää leadership-tyyppisen johtamisen. Suomeksi voisi ehkä puhua rinnalla kulkijasta. Aihe on tärkeä, sillä vanhat tavat opettaa eivät toimi yhteiskunnassa, jossa tietoa on helppo hankkia. Oleellista on taito seuloa oikea ja tärkeä tieto ja ymmärtää ja soveltaa sitä.

Tiukassa Full Pike Front -kaaressa Ksenia Sharapova kysyy, olisiko kuvat jo otettu. Pienemmän laitteen nimi on Wund Chair.

Taustaa

Ksenia Sharapova on muuttanut Suomeen jo 14 vuotta sitten, ja hän toimii opettajana. Kielitaito on siten hyvin hallussa ja liikkeiden ohjaaminen sujuu hyvin myös sanallisesti.

Ksenia kertoo ystävien houkutelleen hänet Suomeen. Hän halusi opettajaksi, mutta opettajan palkka Venäjällä ei riitä edes kohtuulliseen toimeentuloon. Suomessa ammattia arvostetaan.

Maisterivaiheella tutkinto täydentyi Vaasassa. Ksenia opiskeli opettamisen ohella yrittämistä Kouvolassa. Tutkimusta hän nyt tekee Tampereelle.

Pilatekseen Ksenia ohjautui etsiessään apua oman kehon hallintaan. Hän ohjasi zumbaa ja tanssia, ja keho alkoi rasittua. Hän tajusi tarvitsevansa toisenlaisen lajin apua. 2012 hän lähti asiakkaana Studio Dariaan. Jo 2013 hän osallistui Method Putkisto -koulutukseen ja 2014 alkoi pitää omia tunteja. Viime huhtikuussa alkoi koulutus laitepilatekseen.

Kaikille sopiva

Ksenia kertoo ihastuneensa lajiin, joka sopii ihan kaikille vähän liikuntaa harrastavista ammattilaisiin. Kilpaurheilijat ja tanssijatkin saavat pilateksesta sekä lihaskuntopohjaa että hyvän ymmärryksen lihasten toimimisesta ja niiden yhteistyöstä.

Laitepilates on helpompaa kuin pelkän kehon tasapainolla toimiminen. Laitteella saa tukea oikean asennon hallintaan sekä sopivaa vastusta. Vastusta pystyy myös säätämään kunnon mukaan.

Joseph Pilates itse kehitti myös laitteet. Alkuperäinen päätarkoitus oli auttaa sänkypotilaita kuntoutumaan ja pääsemään nopeasti liikkeelle. Lähtökohtana oli käyttää sängyn jousitusta kuntoutuksen apuna.

Ksenia kertoo, että laitepilateksessa on paljon sopivia liikkeitä myös selkävaivoista kärsiville. Jopa välilevyn pullistumasta kärsivälle löydettiin paljon hyviä liikkeitä. Harva muukaan vaiva on este tämän lajin kuntoilulle.

Toistoin oppimista

Ohjauksessa kullakin liikkeellä tehdään kahdeksan toistoa. Method Putkisto suosittelee kolmea harjoituskertaa viikossa. Ksenia toteaa, että kaksikin on hyvä kunnon nostamiseen. Keho ja mieli tarvitsevat paljon toistoja oppimiseen.  Ksenia hymyilee, että joissakin liikkeissä hän oivalsi vasta vuoden harjoittelun jälkeen, missä liikkeen oikein pitää tuntua. Laitteet auttavat tuntuman löytämiseen.

Osaamisen ja kunnon ylläpitoon riittää harjoittelu kerran viikossa.

Kokeilun myötä on helppo ymmärtää toistojen tarve. Samaan aikaan pitää kyetä ajattelemaan oikeaa asentoa, liikettä sekä hengitystä. Toisaalta nopeastikin voi alkaa hahmottua, mitä haetaan.

Asento ja tasapaino

Moni perusterve ihminenkin seisoo ja liikkuu haitallisessa asennossa. Selkä menee liikaa notkoon. Niska puolestaan alkaa kumartua, koska keho luonnostaan tasoittaa virheitä muualla pysyäkseen tasapainossa.

Eräs oikeaa asentoa hakenut valitti, että hänhän kaatuu eteenpäin. Juuri siksi keho täytyy saada kokonaisuutena toimimaan oikein.

Ksenia näyttää, mitä vikaa on sinänsä ylväältä näyttävässä ryhdissä. Perään hän ottaa oikean ryhdin, jossa alaselkä pidentyy, rintakehä asettuu lantion päälle ja olkapäät vapautetaan. Jotta asento on luonnollisen suora, rintakehä pitää siis pikemmin painaa sisään, eikä nostaa rottingille. Näin selkään tulee lisää tilaa, eivätkä selkänikamat rasitu.

Hyvä asento, kehontuntemus ja taito käyttää syviä keskivartalon lihaksia parantavat tasapainoa. Moni lajia harrastanut on pystynyt siten estämään kaatumisen liukkaalla kelillä.

Ksenia muistuttaa, että pilates on staattinen laji. Jotakin liikkuvampaakin kannattaa sen lisäksi harrastaa. Pilates antaa hyvän pohjan kaikelle muulle.

Hyvä kokemus

Ksenia tarjoaa mahdollisuuden kokeilla laitteita. Meidän aikataulumme jättää kokemuksen pintaraapaisuun. Sekin antaa kuvan lajin monipuolisuudesta ja vaativuudesta niin yksittäisille lihaksille kuin aivoille. Samalla tekeminen on helppoa, kun ei tarvitse hikoilla. Tulee vain mukavan lämmin. Ainakin kokeillut liikkeet pystyy myös tekemään, vaikka lihaskunto ei paras mahdollinen olisikaan.

Seppo aloittaa harjoittelun, kun minä vielä kirjoitan. Ksenia säätää makuualustaa, joka oli hänen selkänsä pituudelle sopiva.

Asennon täytyy olla täsmälleen oikea, jossa liike ohjautuu halutuille lihaksille. Jalkapohjat tukeutuvat tankoon. Ne täytyy asettaa kantapäät yhdessä v-muotoon, jotta syvät lihakset vatsasta ja pakaroista löytyvät.

Uloshengityksellä aktivoidaan pakaran alaosa ja sisäänhengityksellä päästetään rennoksi. Pieni pidennys pitäisi tuntua alaselässä jalkoja ojennettaessa. Uloshengityksellä palautetaan hieman jarruttaen.

Toiseen liikkeeseen kiinnitetään käsiremmit ja nostetaan kädet niiden ohjaamina suoraan kohti kattoa. Uloshengityksellä pikkurillit loittonevat kohti kattoa. Tarkoitus on saada rintakehää rentoutumaan alemmas omalle paikalleen, jolloin lapatuki aktivoituu.

Haaste kasvaa, kun Ksenia laittaa pallon polvien väliin. Jalat eivät myöskään enää tukeudu tankoon. Liike ottaa mukaan lonkan ja aktivoi alapakaran. Hartiat täytyy muistaa pitää rentoina.

Minulle Ksenia opastaa ylävartalon liikkeitä, jotka painavat rintakehää oikeaan asentoon. Hän taisi huomata, mikä on eniten tarpeen. Ensimmäinen käsien alas painaminen sujuu samalla laitteella, joita on ensimmäisenä myös Pilates Kouvolan tiloihin hankittu. Pienempi laite vaatii polvistumaan vastaavaa liikettä varten. Nyt hahmotan jo vähän hengitysrytmiäkin.

Vaativampaa

Ksenia toteaa, että on vaikea ohjata, jos ei harjoittele itse. Hän asetti puolisolle talon hankkimisen ehdoksi, että tilaa riittää pilateslaitteille. Koulutuskin edellytti mahdollisuutta itse harjoitella.

Oman kehon kautta oppii ymmärtämään liikkeet. Niitä voi loputtomasti keksiä myös lisää itse kokeilemalla.

Ksenia näyttää itse lopuksi muutaman liikkeen. Niitä ei tulisi tällä kokemuksella mieleen edes yrittää. Kseniakin huokaa, että joko kuvat on otettu. Kun pyydän kaunista hymyä, hän tekee liikkeen nimeltä Merenneito.

Tapaamisesta jää niin fyysisesti kuin henkisesti lämmin tuntu. Opettajan koulutus ja oma innostus lajiin välittyvät hyvänä ohjaamisena.

A&SK

Artikkelikuva: Merenneitoasennon käännös saa hymyn kasvoille. Reformer-laite tukee asentoa.

Alaselän nostossa on tärkeää, että lantio ei käänny alle ja rintakehä ja lantio pysyvät paikallaan. Rullaava nosto on selvästi turvallisempi tehdä laitteella.
Jaa artikkeli: