fbpx

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Poikkeuskevättä laivalla

Kevään rajoitustoimet näkyivät vahvasti varustamoilla matkustajamäärien hiipuessa. Laivaliikenteen jatkuminen on kuitenkin huoltovarmuuden kannalta välttämätöntä.

Tallinnan satama tiedotti maaliskuun alussa, että ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä aletaan mitata matkustajien mahdollinen kuume. A-terminaalissa lämpökamerat otettiin käyttöön yhtenä toimenpiteenä koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Automaattisesti mittaavat kamerat ilmoittavat, jos jonkun matkustajan kehon lämpötila on yli 38 astetta. Tällaiset matkustajat alettiin ohjata terminaalissa vapaaehtoiseen terveysneuvontaan.

Viron rajaviranomaiset halusivat maahan saapuvien matkustajien täyttävän matkustajatietolomakkeen. Muun muassa M/s Finlandian Buffet-ravintola suljettiin epidemian takia.

Finbo Cargo telakalla Ruotsissa, Landskronassa 2/2020. Kuva: Eckerö Line

Muotia

M/s Finlandialle suunniteltu kotimaista muotia esitellyt Fashion Festival jakaantui tapahtumia rajoittavien ilmoitusten molemmin puolin. Yhteistyökumppanina maaliskuisella Fashion Festivalilla toimi Ivana Helsinki. Ivana Helsingin pääsuunnittelija Paola Suhonen suunnitteli tapahtumalle monipuolisen ohjelman ja tunnuskuosin.

Festivaali järjestettiin ensimmäistä kertaa. Muotinäytökset esittelivät Ivana Helsingin kevätmalliston. Mukana oli myös Pariisissa vuonna 2018 järjestetyssä 20-vuotisnäytöksessä nähtyjä ainutkertaisia haute couture -asuja. Laivan catwalkilla astelivat sekä ammattimallit että laivan oma henkilökunta.

Janita Aution muotivalokuvanäyttely ja Paola Suhosen Fashion Film Loop -teos yhdistelivät ainutlaatuisella tavalla taidetta, muotia ja urbaania designiä.

Työpajoja ei voitu matkustusrajoitteiden astuttua voimaan enää järjestää. Sitä ennen valittavana oli esimerkiksi hiuskorujen tekemistä kierrätysmateriaaleista ja korkokengillä kävelemisen oppimista. Isien ja tyttöjen Lettikirjan kirjoittaneen Matti Airolan opastuksella ei päästy letittämään.

Näytöskuva liittyy tapahtumaan, mutta ei kuitenkaan ole otettu laivalta. Kuva: Ivana Helsinki.
Kuva kuosista, jonka Paola Suhonen Ivana Helsingiltä suunnitteli tapahtumaa varten. Kuva: Ivana Helsinki.

Huoltovarmuus

Huoltovarmuuskeskus varmisti kumipyörärahdin merikuljetukset. Pikaisesti käynnistettyjen taloudellisten tukitoimien merkittävä tavoite oli turvata huoltovarmuuden kannalta tärkeät tavaran vientivirrat Suomesta Ruotsiin sekä Baltiaan ja sitä kautta Keski-Eurooppaan. Esimerkiksi Ruotsin kanssa Suomella on sopimus viennin turvaamisesta kriisitilanteissa.

Suomen tuonnista meriteitse kulkee noin 80 %. Viennissä osuus on vielä suurempi, noin 90 %. Laivoilla kuljetetaan suuntaan tai toiseen vuosittain noin miljoona täydessä lastissa olevaa rekkaa, tai täsmällisemmin yhdistelmäajoneuvoa.

Matkustaja-autolautoilla kulkee runsaasti elintarvikkeita, lääkkeitä sekä muita kulutustavaroita. Suomen huoltovarmuuden ja elinkeinoelämän kannalta suuri osa tästä rahdista on välttämätöntä.

Koronavirusepidemian torjuntatoimet käytännössä lopettivat matkustaja-autolauttojen hyvin kannattavan henkilöliikenteen. Valtio on maksanut varustamoille tukea, jotta tavaraliikenne on pystytty hoitamaan. Tuki on kattanut kannattavuusrajan ja rahtimaksujen erotuksen. Huoltovarmuuskeskus varautui käyttämään toimenpiteisiin 45 miljoonaa euroa.

Koronan myötä huoltovarmuuskeskus sai myös kyseenalaista mainetta. Tomi Lounema pyysi eroa tehtävästään suojavarustehankinnoissa ilmenneiden puutteiden takia. Janne Känkänen aloitti väliaikaisena toimitusjohtajana.

MS Finlandia. Kuva: Eckerö Line

Logistisessa ketjussa haasteita

-Tavarakuljetukset ovat yhteiskunnan verisuonisto – jos tavara ei liiku, pysähtyvät vähitellen muutkin toiminnot. Nyt on huolehdittava siitä, että yhteiskunnan pyörät pyörivät ja kaupassa riittää ruokaa ja apteekissa lääkkeitä, totesi Suomen Varustamoiden toimitusjohtaja Tiina Tuurnala.

Matkustaja-autolautoilla kuljetetaan jopa 60% kappaletavaroiden vientikuljetuksista ja puolet tuontikuljetuksista.

Ensisijaisesti huolehditaan, että lääkkeet liikkuvat. Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen kertoi, että lääkerekat merkitään erityisillä tunnuksilla ja ne lastataan sekä puretaan ensimmäisenä.

Jutussa aiemmin mainittu M/s Finlandia kuljettaa Suomeen ihmisten lisäksi myös elintarvikkeita ja teollisuuden komponentteja.

JK

Artikkelikuva: Rekkoja odottamassa ajovuoroa Eckerö Linen m/s Finlandialle Länsisatamassa aamulla 26.3.2020. Kuva: Eckerö Line

Jaa artikkeli: