Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Raveja helteessä

Kymi Grand Prixiä suosi sää 19. kesäkuuta.

Tunnelmaan päästiin jo perjantaina etkoilla kun Tarmo ”Tanto” tulkit­si ystävineen laajalta skaalal­ta viihdemusiikkia. Perinteek­si muodostunut Kymi GP golf Kuusankoskella, Eerolan golf­keskuksessa, kuului myös per­jantain oheistapahtumiin.

Lauantaina kannatti olla pai­kalla jo ennen yhtä, jonka jäl­keen ravit varsinaisesti alkoivat. Sitä ennen saatiin jo seurata su­loisia ponilähtöjä ja Black Dia­mond Cheerleadersin taidokasta esitystä.

Avauspuheen pitäneen elin­keinoministeri Mika Lintilän jälkeen kajaanilaislähtöinen Nelly-Janiika Korpikoski tul­kitsi kansallislaulun Maamme. Nelly-Janiika kuuluu Suomen menestyneimpiin monté-ohjas­tajiin.

Ponilähdöt

Orpe Poni-Kymi oli ryhmäajo A-poneille ja Ani-Mixi Poni-Kymi oli ryhmäajo B-poneille. Ani-Mixi-sarja käyttää raaka-aineenaan eri muodoissa Suo­messa tuotettua pellavaa. Va­likoimaan kuuluu esimerkiksi kavioöljyspray. Ani-Mixi-tuot­teet on kehittänyt ravitalli Pia Huusari.

Kyseessä on Haminan Neu­voton-kylässä sijaitseva ravital­li. Tuotekehityksestä päätellen ravitalli voisi ottaa iskulauseek­seen kylännimen välilyönnillä varustettuna.

Vahvasti Valkealaan vii­tanneen toisen lähdön taus­talla on Orpe Kuljetus Oy. Valkealaisyritys tunnetaan pal­velualttiina ja vakavaraisena kuljetusverkoston rakentamisen edelläkävijänä Suomessa metsä­kuljetusten alalla.

Vuonna 1984 perustettu yritys johtaa kuljetusverkostoa, johon kuuluu kymmeniä puutavaran kuljetukseen tarkoitettuja ajo­neuvoyhdistelmiä. Niistä yh­deksän on yrityksen omia.

Liikenteen turvallisuusviras­to Trafi myönsi Orpe Kuljetus Oy:lle poikkeusluvan liiken­nöintiin suuren hyötykuorman yhdistelmällä, jonka kokonais­paino on enimmillään 100 ton­nia ja pituus 31 metriä.

Lupaehtoihin kuuluu, että yh­distelmä kuljettaa puutavaraa pääteitä pitkin UPM:n tehtaille reiteillä Kotka – Kuusankoski, Kuusankoski – Lappeenranta, Kuusankoski – Savonlinna, Sa­vonlinna – Lappeenranta, Sa­vonlinna – Ristiina ja Ristiina – Lappeenranta.

Historiaa

Kymi Grand Prix on arvos­tettu kisa Euroopankin mitta­puussa. Ensi kerran Kymi GP järjestettiin vuonna 1998. Kymi Grand Prix on yksi Suomen suurimmista ravikilpailuista. Heti perustamisestaan kisa on kuulunut Euroopan raviliiton UET:n EM-sarjaan Grand Cir­cuitiin. Vuonna 2012 Kymi GP oli ensimmäistä kertaa Grand Circuitin korvanneen UET Trot­ting Mastersin osakilpailu.

Kilpailusarjan finaalissa par­haimmat jakavat noin 500 000 euron palkintopotin. Vuonna 2006 ranskalainen Jag de Bel­louet voitti Kymi Grand Prix’n saavuttaen uuden 2100 metrin maailmanennätysajan 11,1a.

Vuonna 2017 ruotsalainen Carabinieri rikkoi Kouvo­lan rataennätyksen voittamalla Kymi Grand Prixin voittoajalla 11,0a. Tästä palkittiin 100 000 eurolla.

– Kymi Grand Prix sai alkun­sa 90-luvun lopulla kun Valkea­lan kunnallisneuvos Ilmo Sep­pälä otti puheeksi, että seuralla on Valkeala- sekä Kouvola –ajo, mutta tarvitaan koko Kymen­laakson maakunnan voimava­roja kokoava iso kilpailu. Jotta siitä tulisi riittävän iso, se vaati­si kansainvälisyyttä, kertoo kun­niapuheenjohtaja Alpo Horppu.

Yksi iso kokonaisuus oli alus­ta lähtien lentokuljetuksen jär­jestäminen Uttiin. Heti haettiin vahvoja ja isoja yhteistyökump­paneita, jotka varmistaisivat kil­pailun jatkuvuuden.

Alusta alkaen onkin mukana ollut valtaosa yhteistyökump­paneista. Kouvolan kaupunki, Woikoski sekä UPM ovat tär­keimmät yhteistyökumppanit, Kouvolan raviradan sivustolla kerrotaan.

Janne Kousa

Salaatit olivat kauniin värikkäitä.
Black Diamond Cheerleadersiltä nähtiin taitavia temppuja.
Jaa artikkeli: