Yhteistyöhön koulujen kanssa tuli keväällä haasteita.
Reporeitti saatiin kuitenkin hankkeen tekijöiden ja opettajien voimin valmiiksi.
Kymenlaakson Virkistysalueyhdistyksen (Kyvi) toiminnanjohtaja Jukka Kinnunen kutsui heinäkuun alkupuolella tutustumaan hieman viiveellä valmistuneeseen Reporeittiin.
Samaan aikaan tiedotus- ja hankeväen kanssa matkaan lähti kolme polkujuoksijaa ja yksi pyöräilijä.

Reitti muotoutui
Reporeittiä neuvoteltiin monta vuotta. Yksi maanomistaja ei suostunut reitin sijoittamiseen Särkilammen kautta. Orilammen väki ehdotti Murjanvuorta. Se lisäsi reitille haastetta, mutta tarjosi myös mahdollisuuden rakentaa maja komealle paikalle.
Käytännön työhön päästiin viime vuoden kesäkuussa. Jukka Kinnunen kertoo, että projektin aikana kunnostettiin ja uusittiin ulkoilureittiä Repoveden, Orilammen ja Mouhun väleille.
Hankkeen jälkeen Kyvi ry omistaa sen rakenteet ja ylläpitää reitin toimivana pääsääntöisesti lumettomaan aikaan liikuttavana. Reitillä voi lumiseen aikaan liikkua suksilla ja lumikengillä.

Kaksi taukopaikkaa
Kaksi uutta taukopaikkaa on valmistunut Pitkälammelle ja Murjanvuorelle. Näissä on toteutettu uutta rakentamismuotoilua sekä varmistettu tuliturvallisuus.
Syksyllä 2019 päästiin viemään perustustarpeita, vaikka maaston kanssa oli haasteita. Traktori upposi. Tammikuussa päästiin tekemään perustukset. Seinät lähtivät nousemaan. Taitajan opiskelijat lähtivät kuitenkin pois myös työmaalta, kun koulut suljettiin. Jukka Kinnunen sai kolme Taitaja Oy:n puitteissa toimivaa opettajaa avukseen viimeistelemään rakentamisen. Yhdessä he valmistivat käymälät ja katot sekä maalasivat.
Pitkälammelle rakennettiin tupa. Se tarjoaa suojan ja majoituspaikan joka säällä. Led-valot mahdollistavat majoittumisen myös pimeään aikaan. Tulisija puolestaan lämmittää tuvan nopeasti. Tupa jakaa sopivasti kahteen matkapäivään Mäntyharjun ja Repoveden välin.
Murjanvuorelle tehtiin hieno taukopaikka. Kalliolta avautuu Jukka Kinnusen kansallisnäköalaksi kutsuma maisema Repoveden yli kohti kansallispuistoa. Taukopaikalta on vain reilu kilometri Orilammen majalle, joten se tarjoaa hyvän päiväkohteen yrityksen majoittujille.
Kaksi tapaa liikkua
Ville Mattila on osallistunut reittien suunnitteluun. Hän on kokenut retkipyöräilijä, sillä hän opastaa ja opettaa myös muita maastopyöräilyssä. Häntä voi kutsua pyöräohjaajaksi. Hän ajatteli kiertää noin 35 kilometrin lenkin.
Haastavasta maastosta maantielle siirrettynä se vastaa jopa sataa Pohjanmaan kilometriä, aivotyönä paljon enempää.
Pasi Ukkola, Antti Saku ja Kaapo Toikander ottivat haasteen Repovedeltä ja siirsivät Karhunkierroksen varaukset ensi vuodelle. Lapsuudenystävykset Inkeroisista suunnittelivat noin 42 kilometrin juoksulenkin. Kaapo uskaltautui mukaan hieman muita pienemmällä kokemuksella.
Juoksulenkillä tarvitaan pieniä taukoja. Pulssi on hyvä tasata ja hieman energiaa tankata, mutta lihasten ei parane antaa jäähtyä.
Oli sovittu ja sopivasti ajoitettu, että juoksijat tavataan Murjanvuorella, josta saadaan eläviä maastokuvia. Juoksijat lähtivät matkaan hieman ennen autolla liikkuvia.
Uudet reitit ovat selvästi hiljaisempia. Suurin osa jo yli 200 000 kävijästä liikkuu kävellen Lapinsalmen tienoilla.Uusi silta ei vaadi jonottamista, mutta reippaasti liikkuva ehtii varmasti hitaampia poluilla ohitella. Reporeiteillä jopa yhdeksän kymmenestä liikkujasta etenee jo pyörällä.

Lisää toivotaan
Jukka Kinnunen kerää jo aihioita seuraaviin hankkeisiin. Niitä voi hänelle ehdottaa. Repovesi tulee olemaan yksi tärkeimmistä kohteista, vaikka painopiste Kyvillä onkin ollut tulijoiden vastaanottamisessa rannikolla eli etelän melontareiteillä.
Kyvi toimii Repoveden laitamilla. Itse kansallispuisto on Metsähallituksen vastuulla, eikä yhdistys voikaan siellä toimia. Jukka Kinnunen tiivistää monen toiveen Metsähallituksen suuntaan. Pyöräilijät toivovat pääsevänsä joitain reittejä käyttämään myös kansallispuiston alueella. Nyt pyöräily on kielletty muualla paitsi vanhoilla autoteillä, jotka eivät jaksa maastopyöräilijöitä kiinnostaa.
Kaikki eivät kieltoja noudata ja useita pyöräilyonnettomuuksien uhreja on jouduttu pelastamaan, kun omat taidot tai olosuhteet on liian vaikeissa paikoissa arvioitu väärin. Kaikkien kannalta parempi olisi, jos pyöräilyreittejä olisi vastaavasti myös puiston sisällä.
Kyvi on reittejä suunnitellessaan huolehtinut, että mistään kohdasta ei ole pitkä matka autotielle. Jos jotakin reittien turvallisuudesta huolimatta sattuu, pelastajat pääsevät helposti lähelle.

Teksti • Auli Kousa
Kuvat • Auli ja Seppo Kousa
Reporeitti-hanke
– Rakennettiin uutta ulkoilu-uraa 9,3 km ja ehostettiin vanhaa 2,3 km, yhteensä 12,6 km.
Polkua viimeisteltiin käsin noin tuhat työtuntia.
– Moreenia ajettiin polulle mönkijällä noin sata tonnia.
– Murjanvuorelle rakennettiin taukopaikka.
– Pitkälammen kallion päälle rakennettiin talvikäyttöönkin sopiva tupa.
– Hankkeen rahoitus: 70% Manner Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta 2014-2020 ja 30% Kouvolan kaupungilta.
– Hankkeen kokonaisbudjetti on 154.472,18€.
– Hanke päättyy 16.10.2020.


Artikkelikuva: Janina Häsä ja Jari Vesalainen huolehtivat Orilammen majalta tarjoilut Murjanvuoren taukopaikalle, joka sijaitsee lähellä majaa.