Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Reporeitti päästiin avaamaan

Valkealan kunta viitoitti 80-luvulla Repoveden tuntumaan retkeilypolkuja. Kansallispuiston alueella on sittemmin rakennettu reittejä ja pysähdyspaikkoja. Muu alue sai vasta tänä syksynä kunnon sykäyksen eteenpäin.

Maastopyöräilynkin mahdollistava Reporeitti ei olisi valmistunut ilman Kyvin eli Kymenlaakson virkistysalueyhdistyksen panosta.

Pienessä kutsuvierastilaisuudessa Särkilammen tuvalla Kyvin toiminnanjohtaja Jukka Kinnunen kertoi niin Kyvistä kuin Reporeitti-hankkeesta. Hankepäällikkö Mikko Vaurula täydensi tietoja ja esitteli karttoja hankkeen eri vaiheista.

Mikko Vaurula työskentelee hankevetäjänä.

Reporeitti-hanke

Reporeitti-hankkeen tavoitteena oli toteuttaa Mäntyharju – Orilampi – Repovesi -ulkoilureitin Kymenlaakson osuus. Tavoitteena oli rakentaa ulkoilureitti ja tarvittavat taukopaikat niin, että se mahdollistaa myös maastopyörällä ja talvisaikaan lumikengillä sekä eräsuksilla tapahtuvan liikkumisen.

Olemassa oleva ulkoilureitti oli rakennettu Mäntyharjulta aina Mouhuun asti valmiiksi vuonna 2014. Tämän hankkeen tavoitteena oli päivittää Pohjois-Valkealan reitti monikäyttöiseksi ulkoilureitiksi.

Muut hankkeet

Pienenä kertauksena lienee paikallaan kertoa, että virkistysalueyhdistys on ennen Reporeittiä panostanut erityisesti itäiseen Suomenlahteen ja Väliväylään. Suomenlahdella on rakennettu isosti niin vene-, kalastus- ja lähimatkailun kuin isojen laivojen matkailijoiden tarpeisiin. Loistoristeilijöillä saapuvia viedään kohteisiin pienillä veneillä. Virolahdella ja Miehikkälässä on neljä taukopaikkaa, joista yksi on kämppä.

Väliväylän matkailua on kehitetty yhdessä Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiön kanssa. Väliväylän vesireitti on 138 kilometrin mittainen. Vapaa-ajan kalastus on melonnan lisäksi tullut merkittäväksi osaksi Kyykosken alueen virkistystoimintaa. Sinne on laskettu saaliskypsää taimenta.

Jukka Kinnunen kertoo, että Kyvillä on suunnitelmia näiden laajojen alueiden lisäksi panostaa Jaalan Heisanharjuun. Kyvi toteuttí netti-kampanjan Heisanharjusta. Retkeilijät näkivät sieltä otettuja kuvia, mikä kasvatti kiinnostusta Heisanharjua kohtaan. Lähinnä lähellä asuvien käyttämillä poluilla voi nyt kohdata todennäköisesti pääkaupunkiseudulta tulleen matkalaisen.

Pohjois-Valkeala ja Mäntyharju yhteen

Erästäjät ovat kulkeneet Tervajärveltä Olhavan kautta Mäntyharjulle ainakin 60-luvulta alkaen. Repovesi tunnettiin jo tuolloin luonnonkauniina eräalueena. Aiemmin alueella kulki Valkealan ulkoilureitti, jonka lähtöpisteet olivat Utti ja Mäntyharju. Nyt rakennettu uusi reitti seuraa osin entistä Valkealan ulkoilureittiä. Osin se on rakennettu kokonaan uudestaan kauniiseen vaaramaisemaan.

Mäsek Oy:n hankkeessa vuosina 2013 ja 2014 rakennettiin Reporeitin Mäntyharjun osuus ja sen taukopaikat Mäntyharjun ja Mouhun väliselle alueelle. Reitin suunnittelussa ja toteutuksessa otettiin huomioon maastopyöräilyn kasvanut suosio. Mäsek ja Kouvolan kehitysyhtiö Kinno suunnittelivat tuolloin yhteistä ylimaakunnallista hanketta reitin rakentamiseksi kahden maakunnan alueella. Rahoitusta ei kuitenkaan tuolloin saatu. Kouvolan alueella toteutetussa Kulu-hankkeessa tyydyttiin lisäämään ja korjaamaan reittiopasteita vuonna 2013.

Kaakkois-Suomen ELY-keskus avasi vuonna 2015 teemahaun, joka sisälsi muun muassa ulkoiluun ja retkeilyyn liittyvien investointien tukemisen. Tähän Kyvi reagoi jättämällä hankehakemuksen sisään. Vihreää valoa haetun hankkeen rahoitukseen saatiin vuonna 2016 ja lopullinen rahoituspäätös seurasi vuonna 2018. Kaupungin tekemät maanomistajasopimukset veivät kaksi vuotta.

Suurin osa reitin varrella olevista maista on joko UPM:n tai Woikosken, joiden kanssa yhteistyö projektin puitteissa on onnistunut hyvin. Myös pienet maanomistajat suhtautuivat hankkeeseen pääosin myönteisesti. Yksikin vastustaja voi kuitenkin viivästyttää etenemistä.

Syyspäivä houkuttelee laskeutumaan Särkilammen rantaan.

Pyöräily kasvaa

Reporeitti on ulkoilureitin osuus Mäntyharjusta Pitkälammen kautta Riuttaan eli kansallispuistoon. Reitti jakautuu Ukkolammentiellä lisäksi Orilammen haaraan. Ympyräreitti Repoveden ympäri odottaa vielä Metsähallituksen hoito- ja käyttösuunnitelman päivittämistä. Kyvi on esittänyt Metsähallitukselle, että maastopyöräilyn kasvu huomioitaisiin kansallispuiston sisällä olevalla reitistöllä. Maastopyöräilijöiden toiveena on, että Repoveden kansallispuiston ympäri kulkevaa polustoa voitaisiin käyttää pyörällä liikkumiseen, mikä ei nykyisten sääntöjen puitteissa ole sallittua. Reitti kulkee nykyisin pääosin metsäteitä myöten.

Havaintojen mukaan Reporeitillä kulkevista liikkujista yhdeksän kymmenestä on maastopyöräilijöitä. Osa pyöräilijöistä liikkuu jopa yöpymisvarusteet mukanaan, mikä otettiin huomioon reitin rakentamisessa.

Jukka Kinnunen kertoi käyneensä juuri Rukalla, jossa voi pyöräillä ympäri vuoden. Se avaa aivan uusia mahdollisuuksia kolmen kuukauden hiihtosesongin rinnalle. Myös muissa laskettelukeskuksissa on tilanne jo tajuttu. Jukka mainitsi Levin, Ylläksen ja Tahkon sekä Alppimaiden laskettelukohteet. Hissit vievät pyöräilijöitä ylös jo yhtä paljon kuin laskettelijoita keskivertoisena laskettelupäivänä.

Kyvi ry tulee vastaamaan valmistuneen reitin ylläpidosta. Reitti huolletaan ja pidetään kuljettavana kesäiseen aikaan. Talviseen aikaan reitillä voi kuitenkin liikkua lumikengillä ja eräsuksin, joten reitin tasoittamiselle ei ole tarvetta. Mikäli Orilammen alueella halutaan tarjota talvireittiä maastopyöräilyyn, on myös paikallisten toimijoiden osallistuttava sen ylläpitoon ja rakentamiseen.

Reitin yksityiskohtia

Orilammen ja Ukkolammentien välinen osuus on pituudeltaan kymmenisen kilometriä. Entistä reittiä uusittiin Murjanvuoren alueella sekä parannettiin Särkilammen kohdilla. Reitti linjattiin kokonaan uudestaan kulkemaan Hirvisuon eteläpuolelta Nuollahden vierelle kulkevalle metsätielle. Nuollahden päädystä rakennettiin uutta reittiä noin 200 metriä. Siellä reitti yhtyy entiseen ulkoilureittiin, jota vielä kunnostettiin ja parannettiin Kuismantielle asti.

Ukkolammentien ja Mouhun välillä ei reittiä pystytty viemään pois metsäautotieltä. Mouhun päässä päästiin kolmen pienen maanomistajan kanssa sopimukseen ja saatiin reitti suolta kangasmaastoon.

Ukkolammentieltä reitin itäinen haara jatkuu kohti Repoveden kansallispuistoa. Haimijärventieltä alkava reitti linjattiin kokonaan uuteen uraan Pitkälammen itäpuolelle. Täältä reitti jatkuu lyhyen metsäautotieosuuden jälkeen nousten uutena urana Pitkälammen keskivaiheille kallion laelle. Siellä se liittyy entiseen ulkoilureittiin. Tällä välillä on uuden reitistön ainoa ajoteknisesti vaativa osuus, joka on merkitty uudistettuun reittikarttaan mustalla värillä. Pitkälammen taukopaikalta reitti jatkuu osin uudistettuna urana kohti Omenalampea.

Uusi ulkoilureitti nousee Omenamäen päälle jatkuen sieltä kohti Suutarinvuorta ja Myllylampea. Kyseinen väli on kokonaan uutta polkua. Myllylammen ja Koskijärven välisen puron jälkeen reitti jatkuu Riuttaan lyhyellä uudella polkuosuudella. Riuttantiellä reitti liittyy Kansallispuistoon vievään ulkoilureitistöön. Tällä välillä tehtiin suurin muutos siirtämällä reitti pitkältä metsätieosuudelta lähes kokonaan maaston puolelle.

Joustavuutta ja varovaisuutta

Repoveden pohjoispuolella oleva ulkoilureitti soveltuu nyt liikkumiseen kesäaikaan niin patikoiden kuin maastopyörillä ja talviseen aikaan eräsuksin ja lumikengin. Reitillä on siis monenlaista liikkujaa. Väistämissääntö on, että jokainen noudattaa varovaisuutta ja sovittaa nopeutensa niin, että voi väistää vastaantulevaa. Kapealla polulla patikoija antaa tilaa pyöräilijälle. Kahden pyörän kohdatessa molemmat osapuolet väistävät. Sama koskee talvella liikkujaa. PKohteliasta ystävällisyyttäkin toivotaan.

Reitistöllä liikkuvat koirat ovat tervetulleita, mutta ne täytyy muistaa pitää kiinni. Paula Niskala toteaa, että koirat ovat retkeilyreiteillä lisääntyneet.

Pelastautumisen pitää onnistua joka paikasta. Reitiltä pystytään hakemaan pois mönkkärillä, ja reitti poikkeaa usein teillä, joten matkaa tielle siirtymiseen kertyy enimmilläänkin vain joitakin satoja metrejä.

Taukopaikoille sekä reitin varrelle tulee karttataulut, joissa sijaintisi on merkitty ”olet tässä” -pisteellä sekä kyseisen paikan koordinaateilla.

Jokaisella valveutuneella ihmisellä, vaeltajalla varsinkin, tulee olla omassa puhelimessaan 112-sovellus. Jos ei itse osaa tätä ilmaista sovellusta ladata, varmasti joku lähipiirissä osaa. Sovelluksen avulla pelastajat löytävät aina paikalle, jos puhelin vain on verkossa. Koko reitin alueella on toimiva verkkoyhteys.

Mönkkärillä päästään jatkossakin hoitamaan taukopaikkojen huoltoa. Reittien rakentamisessa sitä käytettiin käsityön apuna.

Paljon työtä

Reporeitti -hankkeen budjetti oli noin 107 000 euroa. ELY:stä, Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014-2020 –rahastosta saatiin 70 prosenttia hankkeen tuesta. Kouvolan kaupunki vastasi loppuosuudesta.

Budjetti ylittyy. Kivinen ja kallioinen maasto yllätti. Ideana oli, että kaivinkoneella poistetaan kunttakerros ja läheltä kaivetaan soraa polun pinnaksi. Ongelmaksi muodostui Repoveden ympäristön kivikkoinen ja kallioinen maaperä, josta irtonaista soraa oli hankalaa löytää.

Kaivinkonetyön jälkeen todettiin, että reitti pitää viimeistellä käsityönä. Katkenneet juuret raivattiin, ylös nousseet irtokivet poistettiin, pinnat tasoitettiin kuokalla ja pinta viimeisteltiin tuomalla mönkijällä soraa polun pinnoitteeksi. Soraa ajettiin polulle yli 100 tonnia.

Ojien ja purojen ylityksiin rakennettiin yhteensä yhdeksän uutta siltaa. Maapengerryksiä rakennettiin kosteikkojen ylityksiin kolmeen kohtaan yhteensä noin sata metriä.

Reittiuralta kaadetut puut kerättiin talteen uusien taukopaikkojen polttopuiksi. Kun neljän miehen ryhmä teki konetyön lisäksi käsityötä kaksi kuukautta, yhteensä lähemmäs tuhat tuntia, reitti vihdoin valmistui.

Paikoin työtä päästiin tekemään koneilla, mutta…

Taukopaikat

Reitistön uudet taukopaikat rakentuvat parhaillaan Murjanvuoren sekä Pitkälammenvuoren päälle. Molemmissa kohteissa on uudet tuliturvalliset tulisijat, joita voidaan huoletta käyttää ympäri vuoden myös metsäpalovaroituksen aikana.

Murjanvuorella voi majoittua taukokatoksen leveillä penkeillä tai pystyttää teltan taukopaikan välittömään läheisyyteen. Pitkälammen taukopaikalle rakennetaan tupa, joka on aina auki. Yöpymisestä tuvalla maksetaan nimellinen korvaus Kyvi ry:lle, mutta päiväaikainen käyttö tuvalla on ilmaista. Teltan saa myös täällä pystyttää taukopaikan välittömään läheisyyteen. Molemmissa taukopaikoissa on modernit kompostoivat käymälät sekä polttopuuliiterit.

Taukopaikkojen perustukset ovat jo valmiina. Ekamin Karhulan yksikkö valmistaa taukopaikkojen rakenteet elementeiksi, jotka Kouvolan aikuiskoulutuskeskuksen väki pystyttää loppuvuoden 2019 aikana.

• A&SK

…monin paikoin reittiä jouduttiin tekemään käsityönä. Apuna olivat jopa kuokat ja oksasakset

Artikkelikuva: Kyvin toiminnanjohtaja Jukka Kinnunen esitteli hankkeen. Matkailuyrittäjistä paikalle ehätti ajoissa Paula Niskala. Petri Kulha työskentelee muun muassa matkailun kehittäjänä Kinnossa. Jukka Penttilä edusti pienessä kutsuvierastilaisuudessa Särkilammen majalla rahoittajaa eli Kaakkois-Suomen ELY-keskusta.

Jaa artikkeli: