fbpx

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Salin täydeltä musiikinystäviä

Kappaleita on päälle kahdenkymmenen ja kuulijoita selvästi enemmän. Soittimet vaihtelevat. On vuorossa yksi kevätkauden oppilaskonserteista Balladisalissa.

Konsertista on aikaa, mutta kokemusta nuorten soitannasta emme malttaneet jättää pöytälaatikkoon.

Konsertin päätteeksi kuultiin Joseph Haydnin Sellokonsertto C-duuri, osa 1 Moderato. Sitä ennen oli tarjolla pienempiä kappaleita.

Ida Kaivonurmi tulkitsi vaskipuhaltimellaan, eufoniumilla, Georg Riedelin Lille kattin. Georg Riedelin sävellyksiä kuullaan muun muassa elokuvissa Peppi Pitkätossu karkuteillä ja Vaahteramäen Eemelin metkut.

Ida Kaivonurmi puhalsi eufoniumilla säveliä ilmaan.

Kauas ja lähelle

Tara Kilpeläinen tulkitsi kanteleella kauaskantoisen Jarkko Kantalan Linnunradan laidalla. Linnunradassa arvellaan tähtiä olevan 100-400 miljardia. Ei ihmekään, että löytyy aihetta musiikkiin. Siiri Ollikainen puolestaan tutustutti Erik Satien 3me Gymnopedié’hen. Omaperäisen säveltäjän tuotantoon kuuluu todella veteliä preludeja koiralle. Sitä nimittäin tarkoittaa Véritables Préludes flasques pour un chien.

Kitarakvartetti Ellinoora Hartikainen, Bertta Tapiola, Ron Mulliqi ja Markus Tuomainen soittivat perinteisen Ragtimen. Ragtime-musiikki eli suosionsa huippua 1900-luvun alussa. Scott Joplinin The Entertainer on todennäköisesti genren tunnetuin teos. Kappale nousi uuteen suosioon Marvin Hamlischin version myötä.

Ellinoora Hartikainen soitti myös Tatiana Stachakin Susannen valssin ja Ron Mulliqi puolestaan Francisco Molinon Rondon. Tatiana soittaa, säveltää ja opettaa. Soittajana hän on päässyt hopealle kansainvälisissä kitaransoittokilpailuissa Italiassa ja Espanjassa.

Eemil Ansamäki soitti François Schubertin vauhdikkaan Mehiläisen. Synnyttyään hänet nimettiin: Franz Anton Schubert (nuorempi). Isä oli kirkkosävellyksiä tehnyt Franz Anton Schubert (vanhempi). Ja jottei liian helppoa olisi erottaa henkilöitä toisistaan, oli Franz Peter Schubert myös säveltäjä. Tämä Franz Schubert sävelsi esimerkiksi kalaisan Die Forellen.

Tara Kilpeläinen vei kauas avaruuteen.
Siiri Ollikainen vei leikkisän säveltäjän teoksen ääreen.
Eemil Ansamäki soitti kasvien kasvamiselle ja sitä kautta koko maailmalle tärkeästä hyönteisestä.

Pianolla

Minea Järvinen soitti S. Ljakhovitskajalta hassulta kuulostavan Missä sä oot, Hönö? Meea Kurki soitti kansansävelmän Täti Monika. Heiluttava täti ei suinkaan ole tunnettu vain Suomessa. Erilaisia sovituksia on ties miten monta. La Tía Mónica -versiossa täti liikuttaa vaikka mitä silmäripsistään lähtien. Englanninkielisessä Auntie Monicassa heiluukin sitten sulka, hattu ja muut meille tutut.

Nella Pekkalin tulkitsi Matti Siitosen sävelmän Katson sineen taivaan. Kappaleeseen kytkeytyy muitakin kotimaisen musiikin vaikuttajia. Tämän Fredinä tunnetun säveltäjän kappaleen sanoitti Vexi Salmi. Pohjantähden alla on lukuisat kerrat kuultu Vexiltä vaikkapa sellaiset hitit kuin Kirkan Surun pyyhit silmistäni ja Vesa-Matti Loirin Sydämeeni joulun teen. Katson sineen taivaan tulkitsi Katri Helena iskelmätaivaalle Euroviisuissa 1979.

Elsa Savolainen tulkitsi William Duncomben Fanfaari-menuetin. Antton Toivonen lahjoitti musiikkimaisemaan Benjamin Wermelin näkemyksen Merimiesten juhlasta. Aino Hartikainen marssitti aaveita Jarkko Kantalan sävelmin. Kummitusmarssi siis oli kyseessä.

Pinja Vikman taiteili Waltz Intermezzon. Säveltäjä Dmitri Kabalevski sai vaikutteita venäläisestä kansanmusiikista.

Sinna Hietakallio vei O. Tyssonin Nostalgiaan. Aune Materon kappale on tullut tutuksi animaatiosta. Säveltäjä Howard Blake teki yhteistyötä Queenin kanssa Flash Gordon -elokuvaan. Sen musiikista varmastikin tunnetuin on Flash-kappale, jossa kuullaan laulun ohella myös vuorosanoja elokuvasta.

Kirsti Karén tulkitsi Für Elisen. Syksyllä 2009 italialainen pianisti ja musiikintutkija Luca Chiantore epäili, että suosittu teos olisikin 1800-luvulla eläneen Ludwig Nohlin säveltämä. Virallisen tarinan mukaan hän löysi sävellyksen Beethovenin kuoleman jälkeen. Musiikintutkijalla heräsi epäily, että paperilla olisi ollut vain suuntaviivoja. Näin ollen lopullinen sävellys olisi Nohlin. Tietysti paperi on hukassa, joten mistäpä asian todellinen laita varmistuisi. Joka tapauksessa Nohlilla on merkittävä rooli kappaleen leviämisessä.

Erika Lehtisalon soittaman Sonatiinin F-duuri pitäisi ainakin olla Beethovenin sävellys.

Elina Vainikainen tulkitsi Joseph Haydnin Sonaatin Hob. 16:37, osa 1 Allegro con brion. Con brio tarkoittaa eloisasti, leikkisästi.

Konsertissa helmikuun yhdentenätoista kuultiin myös pianokappaleina Dmitri Kabalevskin Klovnit Op 39/20 ja M. Ahosen sovittamana Paul de Sennevillen Ballade pour Adeline. Kappaleen tunnettavuuteen ovat vaikuttaneet merkittävästi Richard Clayderman sekä André Rieu & The Johann Strauss Orchestra. Paul sävelsi kappaleen kunnianosoituksena vastasyntyneelle tyttärelleen, Adelinelle.

JK

Minea Järvinen tulkitsi neuvostosäveltäjän teoksen.
Meea Kurki soitti monen laulaman lastenlaulun. Taustalla pianonsoitonopettaja Minna Salonen.
Nella Pekkalin soitti Euroviisuihin osallistuneen hitin.
Elsa Savolainen taituroi Duncombea.
Antton Toivonen vei merelle.
Aino Hartikainen marssitti haamuja.
Pinja Vikman vei valssin pyörteisiin.
Sinna Hietakallio vei kaipauksesta kertovaan teemaan.
Aune Materon kappale oli talvinen.
Kirsti Karénin teos on klassisen musiikin tunnetuimpiin kuuluva.
Erika Lehtisalo tulkitsi Beethovenia.

Artikkelikuva: Ellinoora Hartikainen, Bertta Tapiola, Ron Mulliqi ja Markus Tuomainen painelivat menemään Ragtimen.

Jaa artikkeli: