fbpx

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Taistelua tavoista toimia

Näkökulma suomalaisen gospelin historiaan linkittyy Valkealaan toisen tekijän kautta.

Valkealalainen Reijo Vaurula ja Anssi Tiittanen ovat kirjoittaneet ja koonneet yli 400-sivuisen opuksen Helluntaiherätyksen nuorisomusiikin vuosikymmenistä: Totta se on! Reijo kirjoitti parhaiten tuntemansa osuuden eli viime vuosisadan liki loppuun asti. Anssi jatkoi siitä.

Tuula Pirinen on kirjan kustannustoimittaja. Taiton hoiti Aikamedia Oy ja painon Otavan Kirjapaino Oy.

Reijo Vaurulan ja kumppanien uutuuskirja avautuu varmasti parhaiten laajimmassa merkityksessään ymmärretyn gospel-musiikin harrastajille ja ammattilaisille. Tavalliselle lukijalle kirja tarjoaa tarinoita ja kuvaa menneistä vuosikymmenistä.

Kirja on hyvin jaoteltu ajan mukaan. Otsikot vastaavat hyvin tekstiä, joten kirjasta voi myös poimia kiinnostavimpia osioita. Hieman tulee toistoa, koska moni muusikko toimi pitkään ja nousi uudelleen esiin.

Yhdysvaltalainen gospelartisti Larry Norman oli 70-luvulla tuomassa gospelkulttuuria Suomeen.

Kiistelyn vuosia

Oli yllätys, että muun muassa Suomalaisen messun tehnyt Lasse Heikkilä on vahvimmin vaikuttanut Helluntaiherätyksen piirissä. Hänen työnsä hyväksyminen myös muissa kirkkokunnissa on kirjan mukaan yksi syy töiden tuomitsemiseen.

Pääsin seuraamaan keskustelua Luterilaisen kirkon puolella, kun Tapani Rautasuo aloitteli Kuusankosken seurakunnan nuorisokuoron kanssa uutta musiikkia, vaikka en vielä iän vuoksi kuoroon kelvannut. Useita vuosia meni ennen kuin samaa alkoivat muut tehdä. Keskustelu vaimeni, kun kaikki ikäluokat ottivat rytmikkään musiikin omakseen.

Vuosikymmeniä jatkunut kiistely Helluntaiherätyksen gospelista vaikuttaa rajulta ja ahdasmieliseltä. Minäkin ohitan nopeasti vuosituhannen vaihteen sivut, joissa synkkäilmeiset kuvat tuovat mieleen pikemmin pimeyden kuin valon laulut, enkä osaa arvostaa Vastarintaliikkeen itsetietoisen sekavaa rap-sanoitusta.

Niistä ei kuitenkaan ole kyse, kun muualta tullut saarnamies teilaa puheessaan paikallisen kuoron, koska musiikki on liian rytmikästä, soittimet vääriä tai sanat eivät ole hänen mielestään tarpeeksi hengelliset. Tai usein muissakin kirkkokunnissa esitetyn Suomalaisen messun tekijän Sovinnon messu saa jotkut nostattamaan kiistan. Oikeassa olemisen tarve näyttäytyy vahvana.

Siitä ei kirjassa keskustella, millainen musiikki on parhaaksi ihmisen psyykelle. Tarkoitus on lähinnä kertoa. Sanoihin perustuu sekin kohta, jossa eräs tyttärensä kasettia kuunnellut isä sai rohkaisua ja elämälleen paremman suunnan. Kirja toteaa perusteiden vähintään ontuvan keskustelussa rockin saatanallisesta alkuperästä. Rockin mukana heitettiin roskakoriin kaikki nuorison kaipaama rytmi ja elämää ymmärtävät sanat.

Rajuimmin lähinnä Helluntaiherätyksen omassa lehdessä gospelia vastaan hyökänneet kirja nostaa nimillä esille lainaten heidän omia sanojaan.

Juhani Karvonen on kuopiolainen gospelartisti, joka aloitti rumpalina Boanerges- bändissä 70-luvulla. Juhani Karvosen taustabändinä toimi 80-luvulla Vision.

Syitä kirjoittaa

Reijo Vaurula perustelee runsaalla materiaalilla kirjan tekemistä ja rajaamista vain Helluntaiherätykseen. Hän kertoo, että vuonna 2005 ilmestyi Lähetysseuran kustantamana Kahden maan kansalaiset. Sen noin 180 sivussa Tero Huvi ja Janne Könönen luovat katsauksen kaikkien kirkkokuntien gospel-musiikkiin Suomessa.

Reijo väittää, että Helluntaiherätyksen nuorisomusiikki on Suomessa ollut vahvempaa kuin muilla kirkkokunnilla yhteensä. Se piti varsinkin alkuvuosikymmeninä hyvinkin paikkansa. Tärkeimpänä perusteena on oma levykustantamo sekä maineikas Prisma-studio, missä levytettiin merkittävin osa koko suomen hengellisestä musiikista, myös muiden kirkkokuntienkin kuin oman herätysliikkeen musiikista.

Kustantamon pomo sai kenkää vääristä valinnoista, kun saarnamiehet ja muut seurakuntien johtajat säikähtivät nuorison suuntaa.

Osa laajuudesta sekä kiistoista selittyy kirkkokuntarajojen rikkomisella. Nimet Tarvo Laakso, Jouko Laivuori ja Sakari Löytty ainakin kuulostavat tutuilta tuolta 70-luvulta. Sakari taisi jopa opettaa rytmejä jollakin kesäkurssilla. Saviruukku lienee tunnetumpi kappaleena, mutta se on ollut myös yhteiskristillinen yhtye.

Muidenkin kuin Lasse Heikkilän laulut ovat jääneet elämään myös muissa seurakunnissa. Niistä mainittakoon esimerkiksi hartaiden sävelten toivelaulu, Samuli Sirenin Yksin en kulje en hetkeäkään.

Matka laulukaseteista tähän päivään on nostalginen. Kuviakin on varsinkin viime vuosisadan puolelta hauska katsella.

Gospel Power on merkittävin helluntailaistaustainen gospelbändi, jota on alusta asti liidannut kosketinsoittaja Lasse Heikkilä. Hän on myös tuottelias säveltäjä, Pekka Simojoen ohella merkittävin suomalainen gospelsäveltäjä. Gospel Power teki come-backin viime vuonna ja jatkaa kiertuettaan syksyllä koronapandemian jälkeen. – Kuva Tampereen Tullikamarin keikalta viime syyskuulta, Lasse Heikkilä koskettimissa, Kimmo Virtanen solistina.

Omat bändit

Reijo Vaurula on itse ollut mukana kosketinsoittajana kahdessa pitkään vaikuttaneessa kokoonpanossa, jopa vetäjän roolissa. Vuodesta 1977 alkaen toimi Boanerges. Yhtyeestä on mukana myös hauskoja tarinoita.

Reijo unohti kertoa toisille soittajille, että oli saatu yksi savupommi käyttöön Kouvolan Vappugospelien toisilta esiintyjiltä. Kun kappaleessa ”Saulus lähti Damaskoon” sanoitus eteni kohtaan, jossa Saulus putosi hevosen selästä, teknikot räjäyttivät savupommin. Toiset soittajat melkein putosivat lavalta pelästyessään yllätyksenä tullutta pommia aivan heidän edessään. Bändi ei yleensä käyttänyt mitään tehosteita esityksissään.

Reijon koskettimet soivat tässä kokoonpanossa vuoteen 1985. Yhtye myi neljää äänitettä yhteensä liki 20 000 kappaletta. Ajatuksista tämän bändin jäsenten nykytehtävistä lähti koko kirja liikkeelle.

Vielä nykyisinkin toimii vuonna 2000 aloittanut Heavenly Swing, jota on Valkealassakin kuultu monet kerrat muun muassa Elovalkeiden tapahtumissa. Se soittaa myös tänä vuonna, tällä kertaa Voikoskella.

Reijo on vetänyt yhtyettä alusta alkaen. Solistit ovat vuosien kuluessa vaihtuneet, mutta soittajien runko on pysynyt. Tämä yhtye on levyttänyt tähän mennessä kahdesti.

Yhtye Reijo, Tapani ja Ari -trio tarvitsi toista Reijoa koskettimiin. Yhteistyö jatkui kolme vuotta ja yhden levytyksen verran.

Omien bändien lisäksi tietoa muista kertyi vuodesta 1978 alkaen vapaana kirjoittajana. Reijo on pitänyt omaa gospel-ohjelmaa Kouvolan SBC-radiossa vuodesta 1988 vuoteen 1992. Seuraavana vuonna hän aloitti saman Kymenlaakson radiossa. Sitä työtä jatkui kolme vuotta.

Tiedon jakaminen ja gospel-musiikin vahva puolustaminen johtivat myös alan arvostetun Golden Gospel -palkinnon saamiseen vuonna 2001. Niitä on myönnetty Suomessa vain kymmenkunta. Saman palkinnon ovat saaneet muun muassa tunnetut gospel-muusikot Pekka Simojoki, Jaakko Löytty ja Lasse Heikkilä sekä pitkään toiminut Pro Fide -yhtye.

Boanerges on ensimmäinen helluntailaistaustainen bändi, joka syntyi Savossa vuonna 1973. Bändissä ovat soittaneet Kouvolan seudulta kotoisin olevat muusikot Reijo Vaurula ja Kale Vaija.

Tärkeää työtä

Reijo Vaurula toteaa nuorisotyön joutuneen 60-luvulta alkaen taistelemaan tilastaan. Musiikin kautta sitä on vahvimmin tehty. Monet lahjakkaat nuoret ovat kouluttautuneet musiikissa ja tuoneet oman osaamisensa seurakuntiin. Tunnetuin musiikin suunnan kokonaan seurakunnan puolelle vaihtanut henkilö taitaa olla Viktor Klimenko.

Reijo listaa, että kirjassa dokumentoidaan noin 80 bändiä/lauluryhmää ja parikymmentä solistia. Nuorisokuorojakin oli parhaimmillaan parisenkymmentä eri puolilla maata. Kaikki eivät mahtuneet mukaan, joten täytyi valita äänittäneet ja paljon myös oman alueen ulkopuolella keikkailleet. Näillä rajauksilla ja mainittujen kuorojen laulajien nimiä mainitsematta muusikkojen listaan kertyy yli tuhat nimeä.

• Auli Kousa, Kuvat Reijo Vaurulan kokoelmasta

Furaha on lahtelainen gospelbändi, joka toimi aktiivisesti 90-luvulla ja on tehnyt come-backin 2010-luvulla.
Heavenly Swing: Reijo Vaurula, Timo Myllymäki, Paavo Hako, Markus Vaurula, Matti Volotinen ja Tommi Huuskonen.

Artikkelikuva: Heavenly Swing nykykokoonpanossa: Tommi Huuskonen, Timo Myllymäki, Jenni Salo, Aki Lahtinen, Matti Volotinen ja Reijo Vaurula.

Jaa artikkeli: