fbpx

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Tiedote: Poikilo-museoiden näyttelyt avautuvat 2.6. Heinon taidesäätiön kokoelmanäyttelyllä

Poikilo-museoiden näyttelyt avautuvat yleisölle jälleen tiistaina 2. kesäkuuta.

Poikilo-museoiden näyttelyt avataan rajatusti. Yleisöopastuksia eikä –tapahtumia järjestetä toistaiseksi. Ryhmävarauksia ei oteta vastaan.

Luonnon edestä

Teoksia Heinon taidesäätiön kokoelmasta

Luonnon edestä esittelee valikoiman teoksia Heinon taidesäätiön kokoelmasta, joka on yksi Suomen merkittävimpiä nykytaiteen kokoelmia. Näyttelyä on valmisteltu kevään aikana poikkeuksellisissa oloissa. Luonto kaikessa moninaisuudessaan on aina ajankohtainen aihe.

Luonnon edestä esittelee erilaisia tapoja kuvata luontoa nykytaiteen keinoin. Länsimaisen kuvataiteen traditiossa luonnon kuvaaminen on ollut keskeisessä osassa. Maisema tai luonto ei ole vain aiheensa peilikuva, vaan se heijastelee aikakautensa aatteita ja maailmankatsomusta.

Dialogia ihmislajin ja luonnon välillä on viime vuosina käyty synkeiden aiheiden ympärillä: ilmastonmuutos, monimuotoisuuden väheneminen, luontaisten elinpiirien häviäminen, muoviroskan kerääntyminen meriin ja niin edelleen. Esillä olevissa teoksissa luontoa käsitellään monenlaisista näkökulmista. Niissä voi nähdä huolta ja kritiikkiä, mutta myös mystiikkaa, sadunomaista tunnelmaa ja viittauksia taidehistoriaan, unohtamatta kuitenkaan lohdullisuutta ja toiveikkuutta.

Heinon taidesäätiön kokoelma on yksi Suomen merkittävimmistä nykytaiteen kokoelmista. Kokoelman ovat keränneet kauppaneuvos Raimo Heino, rouva Raini Heino ja heidän poikansa, galleristi ja taidehistorioitsija Rauli Heino. Heinon taidesäätiö on perustettu vuonna 2014. Seuraavana vuonna Heinot lahjoittivat kokoelman säätiölle. Se karttuu edelleen.

Taidekokoelma on syntynyt Heinojen hankintojen ja henkilökohtaisten mieltymysten pohjalta intohimosta ja rakkaudesta taidetta kohtaan. Heinojen kiinnostus on suuntautunut alusta lähtien suomalaiseen aikalaistaiteeseen. Nykytaiteen keräämisen he aloittivat 1970-luvulla.

Luonnon edestä -näyttelyn ovat tuottaneet yhteistyössä Kouvolan taidemuseo Poikilo ja Heinon taidesäätiö. Sen on kuratoinut Poikilo-museoiden intendentti Mari Lehtosalo.

Tamara Piilola, Kultasade, 2016. Kuva © Jussi Tiainen / Heinon taidesäätiö

Artikkelikuva: Ilkka Halso, Kitkajoki, 2004. Kuva Ilkka Halso.

Näkymiä Kouvolasta – poimintoja Poikilo-museoiden taidekokoelmista ja valokuvakokoelmista

Kymenlaakson maisema on tunnettu teollisuusmaisemana, toisin kuin esimerkiksi varhaisina kansallismaisemina tutuksi tulleet Koli ja Punkaharju. Kymijoen näkymiä kuvanneet taiteilijat, kuten Victor Westerholm, ovat tehneet teoksillaan Pohjois-Kymenlaakson maisemat tunnetuksi ympäri Suomea.

Taidemuseo Poikilon kokoelmataiteilijoista Kymijoen kuvauksia on toteuttanut muun muassa Aarne Ari (ent. Bly) Elimäeltä. Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulussa 1920-luvulla opiskellut Ari on kuvannut taiteessaan esimerkiksi maatalouden tarpeisiin kuivatettua Elimäen järveä sekä tärkeänä liikennekohteena tunnettua Korian rautatiesiltaa. ’

Taiteilija Oksana Arikaisen tuotantoon sisältyy useita maisemia Kymijoen rannalta ja maaseudulta. Akvarellitaiteilija ja kuvataiteen opettaja on kertonut haastattelussa ihailevansa kymenlaaksolaisia rantamaisemia, erityisesti vesi heijastuksineen inspiroi häntä.

Taiteilija ja graafikko Tapani Lemminkäinen on paikallisille tuttu menneen agraarimaailman dokumentoijana. Aktiivisena kulttuurihenkilönä tunnettu taiteilija teki kansatieteellisiä dokumentointimatkoja Jaalaan ja Elimäelle, tallentaen piirustuksiinsa vanhoja rakennuksia, ihmisiä ja työtapoja. Taidemuseo Poikilon kokoelmista löytyy useampi Lemminkäisen piirustus, jossa aiheena on Vanha Kouvola purku-uhan alaisine puutaloineen.

Näyttelyssä on esillä teoksia myös muilta paikallisilta kokoelmataiteilijoilta, kuten Rauha Arpiselta, Eino Hokkaselta ja Pentti Wilkolta. Heitä kaikkia yhdisti kiinnostus kuvata lähiseutuaan.

Poikilo-museoiden valokuvakokoelmista löytyy kymenlaaksolaisia maisemia metsä- ja peltonäkymistä varuskuntakuvauksiin, rautatiekuviin sekä kaupunki- ja tehdasmaisemiin. Kokoelmat sisältävät noin 130 000 valokuvaa aina 1800-luvun lopusta nykypäiviin asti.

Pentti Wilkko, Vanhaa Kouvolaa, Koulukatu 1, 1974. Kuva: Ari Luomajoki.
Jaa artikkeli: