fbpx

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Tieliikennelaki uudistuu

Uusi tieliikennelaki astuu voimaan heti kesäkuun alussa. Sen myötä Suomessa otetaan käyttöön noin viisikymmentä uutta liikennemerkkiä. Useat vanhoista merkeistä saavat päivitetyn ulkoasun. Tiemerkinnätkin muuttuvat.
Oheisten kuvien lisäksi muita uusia merkkejä on Väyläviraston sivustolla. Väylävirasto eli Väylä on Suomen valtion virasto. Se toimii liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalla. Tieverkko, rautatiet ja vesiväylät kehittyvät ja saavat kunnossapitoa Väylän kautta.
Kesällä voi varautua näkemään uudenlaisia liikennemerkkejä. Muutoksella halutaan parantaa merkkien näkyvyyttä ja selkeyttä. Uudistetut ja uudet merkit kohtaavat paremmin nykyisen liikenteen vaatimukset. Aivan uusia merkkejä ovat kauriseläinvaroitus, jalankulun, pyöräilyn ja mopoilun kielto sekä pyöräkaista.
Vanhoissa merkeissä muuttuvat niin ihmisten kuin liikennevälineiden mallit aiempaa yksinkertaisemmiksi. Merkkeihin tulee sukupuolettomia tikku-ukkoja.

Jalkakäytävän merkissä hahmoja on muutettu, C Väylä
Hätäpysäyttämispaikan merkki on kansainvälisesti ymmärrettävä, C Väylä
Matkustajasatama on tiedossa, C Väylä
Osoiteviitta, joka osoittaa näkemysten äärelle, C Väylä
Polkupyöräopastin on selkeästi tunnistettavissa, C Väylä
Ratsastustiellä näkee talliväkeä, C Väylä
Sulkuviiva uudistuu, C Väylä

Artikkelikuva: Kotieläinpiha on helppo merkistä veikata, C Väylä

Muutoksia

Tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Jukka Hopeavuori Väylästä uskoo kokonaan uusien merkkien näkyvän liikenteessä aluksi vain harvakseltaan.
-Ajokaistojen yhdistymismerkkiä aletaan kokeilla paikoissa, joissa on liikenteellisesti järkevää käyttää olemassa olevat kaistat loppuun asti mahdollisimman tehokkaasti”, Hopeavuori sanoo.
Monissa liikennemerkeissä ulkonäölliset muutokset jäävät vähäisiksi. Kaikkia muutoksia ei välttämättä edes pistä merkille. Useiden merkkien kohdalla muutos on huomattava selkeyden ja helpomman luettavuuden vuoksi. Polkupyöräilijästä varoittavassa merkissä ei ole enää ajajaa ja pyöräkin on aiempaa yksinkertaisempi. Historiaan, toivottavasti ei lopulta unholaan, jää tukkitien lisäkilpi. Yleisyydessään se on häntäpään kahinoissa mukana. Kenties merkki on jopa harvinaisin Suomessa.
Uuden tieliikennelain myötä tiemerkintöihin tehdään muutoksia. Keltaiset sulkuviivat vaihdetaan valkoisiksi. -Värinmuutoksen syynä on se, että Suomi on ollut viimeinen EU-maa, joka on käyttänyt keltaisia sulkuviivoja. Nyt mennään samaan käytäntöön kuin muualla”, Hopeavuori sanoo.
Jos omille kulmille eivät uudet merkit heti ehdi, täytyy vain vartoa rauhassa. Uusien liikennemerkkien siirtymäaika on enimmäkseen 10 vuotta. Vanhanmalliset ja uudet merkit jatkavat kamppailua yleisyysasemasta vielä vuosien ajan. Suoraan eivät vanhat liikennemerkit saa uusista korvaajia. Uusinta suoritetaan sitä mukaa, kun merkit tulevat käyttöikänsä päähän. Keltaiset sulkuviivat ja sulkualueet valkeutetaan hieman lyhyemmällä siirtymäajalla. Keltaista ei pitäisi enää löytää sulkuviivoista ja -alueista 31.5.2023 jälkeen.
-Vain pieni osa merkeistä pitää vaihtaa käytännössä heti lain voimaantulon jälkeen väärinymmärrysten välttämiseksi. Tällaisia ovat esimerkiksi muutamat kävelyn, mopoilun ja pyöräilyn kieltomerkit, Hopeavuori mainitsee.
Ennen käyttöönottoa merkkejä on ehditty jo kritisoida. Yksinkertaistaminen on tarkoittanut esimerkiksi sitä, että ihmisillä on irtonaiset päät. Jotkut ergonomian asiantuntijat ovat huomauttaneet suojatiemerkin huonosta kävelyasennosta. Oletettavaa on, että uusiin merkkeihin kuitenkin nopeasti totutaan.
JK

Tästä tietää, että tulossa on eläintarha tai -puisto, C Väylä
Kauriseläimestä varoittaa tällainen merkki, C Väylä
Lapsia on varottava, C Väylä
Moottorikelkalla ajo kielletty, C Väylä
Nastarenkailla varustetulla moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty, C Väylä
Ratsastus kielletty, C Väylä
Jaa artikkeli: