fbpx

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Toffeeta lopuksi

Kajo Cheer aloitti tammikuussa uutena ryhmänä. Painisalissa kokoontuvaa ryhmää ohjaa Sanna Lassila. Kajo Cheer tuli heti täyteen. Enemmänkin olisi mukaan halunnut, sillä useita jäi varasijoille.
Sanna Lassila antoi ohjeita selän asentoon. Helmikuussa käydessäni nostettiin kahdestaan kolmatta ylös. Erittäin hauskaa oli varmasti toffee loppuleikkinä. Aluksi käytiin vatsalleen patjoille ja pidettiin toinen toistaan kädestä kiinni. Sitten leikin aloittaja kokeili mistä saa vedettyä osallistujan pois. Vetäjien määrä kasvoi ja toffeeseen jäivät lopuksi vain kaikkein sitkeimmät. Siinä vaiheessa olikin jo monta vetämässä.

Loppuleikki Toffeessa oli hyvin sitkeitä osallistujia. Sanna Lassila aloitti leikin.

Jumpparyhmiä

Valkealan Kajon voimistelujaoston johtokuntaan kuuluva Elsi Näveri kertoi lasten ryhmiin osallistuvien lasten olevan iältään kolmesta yhteentoista. Lapsia ja nuoria on ryhmissä yhteensä noin sata. Lasten jumppia Kajo voimistelu järjestää yhteensä 6 tuntia viikossa sekä syys- että kevätkaudella.
Aikuisillekin on useita tunteja viikoittain. Aerobista, stepiä, kehon huoltoa, joogaa ja lihaskuntoa. Ryhmissä on noin sata naista. Välillä mukana on kertamaksulaisia.
Lapsille on ikäryhmät. Suurin piirtein samanikäisten harrastaminen samassa ryhmässä helpottaa. Sujuminen pystytään takaamaan. Isojen ja pienten kanssa asetetaan tavoitteita. Pienten ryhmissä harjoittelu on leikinomaista.
Keskivertokävijä on 40-50-vuotias. Ryhmät ovat miehillekin avoimia. Pumpissa ainakin heitä on ollut. Cheeriä ja tanssi & leiki -ryhmää lukuun ottamatta poikia on lasten ryhmissä melkein puolet.
Ohjaajia eri ryhmissä on neljätoista. Johtokunnassa on jäseniä yhdeksän. Elsi Näveri mainitsi Kajossa tehtävän seuratyön olevan mukavaa.

Nostot ovat tärkeä osa cheerleadingiä.

Aikuiset

Stepissä tehdään sykettä nostavia askelsarjoja laudalla. Tehokkaita lihaskuntoliikkeitä tehdään kehon vastusta, lautaa ja painoja hyödyntäen.
Hikijumpassa lämmitellään huolellisesti. Reippaan musiikin tahdissa keho avautuu, liikkuvuus lisääntyy ja askellus on reipasta. Koko vartalon lihaksia harjoitetaan. Tunnilla tehtävät liikkeet auttavat sykkeen nousemiseen, rasvan palamiseen, kunnon kohoamiseen ja ketteryyden lisääntymiseen.
Dynaamisessa joogassa yhdistellään eri joogasuuntauksia. Joogaharjoituksella kehitetään liikkuvuutta, tasapainoa ja kehonhallintaa. Rentouttavan joogan päätavoite on auttaa palautumaan. Tunnille kuuluvat rauhalliset venytykset.
Kuntonainen painottuu lihaskuntoon. Jumppa muokkaa koko kehoa. Ajoittain on käsipainoja tai muita välineitä.
Tanssijumpassa askelsarjat tehdään vaihtelevaan musiikkiin. Askeleet tulevat tutuiksi samojen kappaleiden toistuessa monen viikon ajan. Sykkeen nostamisen ja kehonhallinnan kehittämisen ohella on tarkoitus pitää hauskaa.
Pumppi on koko kehon treeni. Tunnilla harjoitetaan painojen ja levytangon avulla suurimmat lihasryhmät.

Lapset ja nuoret

Minit – Liiku & leiki on 4- ja 5-vuotiaille ja sisältää liikuntaa, pelailua ja leikkiä. Telinejumppaa on 3- ja 4-vuotiaista alkaen. Alkeistunnilla jokaisella lapsella on mukana oma vanhempi.
6-8 -vuotiaat pääsevät telinejumpassa lämmittelyleikkeihin. Koordinaatiota ja vartalonhallintaa harjoitetaan turvallisesti oman kehon painolla. Lisäksi tutustutaan telinevoimistelun perusliikkeisiin.
Isommille, 8-11 -vuotiaille, on suunnattu temppukerho. Siellä temppuillaan telineillä. Leikkien tai kisaillen lämmitellään tunnin aluksi. Temppupisteitä kierretään pienissä ryhmissä. Hyvän mielen saaminen on tärkeää. Jokainen temppuilee omien taitojensa ja voimiensa mukaan.
5- ja 6-vuotiaat pääsevät tanssin ja leikin pariin. Tunneilla juostaan, hypitään, pyöritään ja tasapainoillaan. Tunneilla harjoitellaan myös lyhyiden koreografioiden tekemistä. Cheerit on 6-9 -vuotiaille. Cheerleadingia harjoitellaan tunneilla leikin kera. Harrastukseen kuuluvat erilaiset hypyt ja tanssi. Myös nostoja ja akrobatian alkeita harjoitellaan, lasten ikä huomioiden.
JK

Käsillä seisomisessa on haastetta, vaikka saisikin seinästä tukea
Jaa artikkeli: