fbpx

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Toimintatavan uudistaja juhli

Toimintatavan uudistaja juhli

Henkilökuntaa

janne
Ma, 11.03.2019 – 19:00

KSO:n liikennemyymälä ABC Utti on 20-vuotias. 5. maaliskuuta vietettiin toimipaikan virallisia syntymäpäiväjuhlia.  ABC Utti on ensimmäinen ABC-ketjun toimipaikka, joten myös ketju täyttää 20 vuotta.  

KSO:n toimitusjohtaja Harri Miettinen kertoi, että 20 vuotta sitten avattiin Suomen ja samalla koko maailman ensimmäinen ABC-liikennemyymälä. Silloin ei arvattu, että alkoi uusi aikakausi. Alettiin huoltaa enemmän ihmisiä kuin autoja.

Yhteisön osa 

Sitoutunut henkilöstö ratkaisee sen, että pysähdys tuottaa hyvän mielen. Liikennemyymäläpäällikkö Pia Suni valittiin ässäpäälliköksi yli 1500 hengen joukosta. Karsinta on kova, kun valittuja on vuodessa parikymmentä. Toimitusjohtaja korosti, että ilman henkilökuntaa Utin ABC ei olisi ollut ABC-ketjun lippulaiva. ABC-ketjua oli hyvä syy juhlia, onhan se osana miljoonien suomalaisten päivittäistä elämää. Harri Miettinen ojensi jo aiemmin huomioidulle Pialle kukkaset.

ABC-ketjun johtaja Harri Tuomaala uskaltaa väittää että ABC:n tarina on kaikkien suomalaisten tuntema. ABC alkoi pian palvella liikkuvia ihmisiä ympäri Suomea. 

Utin ABC on alueen tukikohta ja osa yhteisöä. Alue ihmisineen on ollut melkoisen muutoksen käsissä. Vuonna 1998 elettiin ilman sosiaalista mediaa onnellisesti. Internet oli aika lailla lapsenkengissä. ABC yhdisti ihmisiä. Se tarjosi sosiaalista turvaa ja kontaktia ihmisten välillä päivittäin. Tämä rooli on jatkossakin. Utin ABC lunasti paikkansa ketjussa. Henkilöstö on palkittu erittäin hienoista suorituksista koko ketjun aikana. Utin työryhmä palkittiin vuoden ABC-työryhmänä. Utista on kehitetty ja tuotu koko ketjulle ajatuksia. 

Rengistä isännäksi 

ABC-ketjun perustaja Heikki Strandén kertoi Osuuskauppojen toimineen 1920-luvulta 1990-luvulle asti toimineen öljy-yhtiötunnuksin. Öljy-yhtiöiden tonteilla ja hyvin usein niiden omistamilla mittarikentillä toimittiin. Liian monissa tapauksissa öljy-yhtiö oli isäntä ja osuuskauppa renki. Osuuskaupoille liikennetoiminta oli tappiollista. Öljy-yhtiöt veivät osinkoina rahaa ulkomaille. 

Maakunnista kuului toive kehittää kannattava ja kilpailukykyinen huoltoasemakonsepti.  Suunnittelu ja pohdinta käynnistyi 90-luvun puolivälissä. Autoon kohdistuvien huoltoasemapalvelujen rinnalle haluttiin uuden tyyppisiä autoilevan väen virkistyspaikkoja. 

Kohdetta etsittäessä  oltiin kiinnostuneita pilotin rakentamisesta Utin ABC:n tontille. Kaikki liikenneasemapalvelut oli mahdollisuus koota saman katon alle. Asetelma muuttui reiluksi, kun osuuskaupasta tuli isäntä ja öljy-yhtiöistä tavarantoimittajia. 

ABC Utti oli heti avaamisen jälkeen asiakkaiden suosikkiyksikkö. Varta vasten eri puolilta Suomea tultiin paikan päälle asioimaan. Tarjonta alkoi muuttua nopealla vauhdilla. Asiakastutkimukset kertoivat: ”Jatkakaa samaan malliin”. ABC-liikenneasemia pystytettiin nopealla tahdilla. 

S-ryhmä vahvisti asemaansa polttonesteiden kansainvälisillä hankintamarkkinoilla. Neon osakkaaksi tuli myös St 1. Yhteisellä suurella hankintavolyymilla taattiin polttonesteiden kilpailukykyinen laatu ja hankintahintataso. Jotta ABC-liikennemyymälät pysyvät jatkossakin kilpailukykyisenä niitä uudistetaan aika ajoin. 

Työntekijät lauloivat yhdessä ”Apsille” syntymäpäivälaulun. Vakioasiakkaat halusivat kiittää ja onnitella. He lupasivat, etteivät lähde pois kulumallakaan. Ystävänpäivänä heitä odotti yllätys. Pöydässä oli hyvän ystävänpäivän toivotus ja varattu-merkintä. Oli karamellia ja sydämenkuvia. Ajateltiin, että heistä pidetään. Yllätyksen suhteen haluttiin olla vastavuoroisia. Pyöreän pöydän ritarit jakoivat kukkia henkilökunnalle. 

Pilottiyksikkö

Toimialajohtajana työskennellyt Hannu Hämäläinen kertoi, että Utin ABC:n jälkeen oli  seuraavana ABC Valkeala. Uusia huoltoasemia tuli suurinpiirtein 10-12 vuodessa. Kehittämisen kannalta ABC:n tuoma muutos oli suuri.

Heti järjestettiin tiloja, että isompaa ihmismäärää pystyttiin huomioimaan. Jääkiekkojoukkueen täytyi miettiä, voidaanko huoltoasemalla pysähtyä. Monesti vessaa sai etsiä ja tilat olivat yhdelle hengelle. Utin ABC suunniteltiin ihmisiä varten. ABC lähtee siitä, että ensin pääsee vessaan. Sitten mietitään mitä halutaan. 

Autojen huolto väheni. Atk tuli ja sähköposti varhaisessa vaiheessa. Sähköpostin avattuaan Hannu Hämäläinen huomasi kertyneet asiakaspalautteet. Päälliköt vastasivat asiakkaille.  

Pilottiyksikkö teki havaintoja, joita levitettiin ympäri Suomen. Menettelytavat ja tieto siitä, mikä tavara menee tulee kentältä. Ilmastointi tuli heti tilaan. Autoissa ei silloin juurikaan ollut ilmastointia, joten ABC:lle tuleminen oli ihanaa. Kesäkuumalla ilmastoinnin myötä sai suuren  elämyksen. Hannu kertoi ihmisen olevan edellä ratkaisuissa. Hän muistelee antoisia ABC-aikoja ja on ylpeä, että oli mukana kehittämässä ketjua. 

Liisa Korhonen-Riihelä oli ensimmäinen ABC:n liikennemyymäläpäällikkö. Iso plussa ja yllätys oli, miten ihmiset ottivat Utin ABC:n vastaan. Myynti saman tien ryöpsähti. Asiakasmäärä suorastaan räjähti. Huoltoasemaa pidettiin heti auki 24/7. Valuutan vaihtuessa euroon seurasi ainut pysähdys, jolloin huoltoasemaa lukittiin. Edelleen Utin ABC on aina auki. 

Nyt Liisa Korhonen-Riihelä saattaa muistella jo huumorilla, kun hän putosi pimeässä perustusmonttuun. Mitään ei onneksi käynyt, mutta tapaus kyllä pelästytti. 

Hinnoittelut, käyttötavaran etsiminen, kaikki tehtiin itse. Huomioitiin mitä ohikulkijat, mökkiläiset ja myös paikalliset tarvitsisivat. Pilotin aloittamisessa oli täysi työ. 

• JK & SK

 

Jaa artikkeli: