Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Valkealalaiset mukana vauhdissa

Rallicrossin SM-kisoissa runsaslukuinen yleisö sai seurata jännitysnäytelmää Tykkimäen moottoriradalla. Hiekka pöllysi, moottorit kävivät kuumina ja autot olivat lujilla. 24.-25. elokuuta sää oli paahteinen, joten riittävä nesteensaanti ja auringolta suojautuminen olivat tärkeitä. Rallinystäviä oli runsaasti liikkeellä.
Vauhdin ystäviä kuultiin selostamon puolella. Juontaja Aleksi Halenilla on vuosien kokemus erilaisten tilaisuuksien juontamisesta. Kouvolassa hän juonsi aiemmin esimerkiksi Rallicross MM-osakilpailun 2014. Valkealaa monet kerrat kisoissa edustanut Toni Lukander toi esille rallitietouttaan. Tällä kertaa hän ei itse ajanut.

RX Academyn esittelyä tuli moni seuraamaan läheltä. Mikrofonit käsissään ovat Toni Lukander ja Aleksi Halen.


Televisiosta kisoja saattoi seurata koosteena viikkoa myöhemmin Kutoselta. Paikan päällä olevaa tunnelmaa ei kuitenkaan voi täysin ruudusta aistia. Yllättävät tilanteet toivat esiin lajin haasteita. Jos pölyn sekaan kierivä rengas ei olisikaan asettautunut tiukasti katsojien muistilokeroihin, teki sen varmasti Sondre Evjenin auton kieppuminen kesken ajon. Hämmästys oli suuri, kun Sondre jatkoi ajamista tapahtuman jälkeen. Lopulta autosta kuitenkin nousivat höyryt pihalle.
Sinnikkyyttä osoitti moni muukin kuljettaja. Vaikka mahdollisuus sijoittua oli menetetty, hoidettiin ajo loppuun. Jos jossakin tilanteessa täytyi luovuttaa, oli kyse autoon tulleesta viasta, ei kuljettajan henkisestä kantista.
Rallicross Festival Kouvola yhdisti Rallicross SM:n ja RallyX Nordic’in. Aiemmat osakilpailut käytiin toukokuussa Jalasjärvellä, kesäkuussa Joensuussa ja heinäkuussa Jurvalla. Kouvolan jälkeen oli vielä vuorossa syyskuiset kisat Honkajoella.

Sondre Evjenin matka jatkui, vaikka auto kävi katollaan.
Tältä näytti auto sen jälkeen kun se oli kahdesti kierähtänyt ympäri.

Sarjoja ja sääntöjä

SuperCar on Rallicrossin kuninkuusluokka. Nelivetoiset ja turboahdetut autot on rakennettu erityisesti rallicrossia varten. Erittäin tehokkaat autot ovat pääluokkana myös kansainvälisillä rallicross-areenoilla.
SRC:ssä nähdään ratojen tehokkaimmat takavetoiset. Autojen virittäminen on melko vapaata. Pieniä vuosimallirajoituksia kuitenkin on. Parhaimpien autojen tehot pyörivät lähes 400 hevosvoimassa.
Autokrossissa on sarjan monipuolisin kalusto. Autokrossiluokan auton voi rakentaa lähes mistä tahansa autosta. Autokirjo onkin tässä luokassa varsin laaja. Todella suositussa luokassa voidaan nähdä myös nuoria, 15 vuodesta ylöspäin.

Etäisyydet jäivät paikoin pieniksi, joten tarkkana saa kuljettaja olla koko ajon ajan.
Radan kallistuksissa on herkästi…
…yksi pyörä ilmassa.


RX Academy on valmennusohjelma. Sen tarkoituksena on vauhdittaa lahjakkaiden ja kunnianhimoisten nuorten kuljettajien tietä kohti maailmanmestaruutta. Luokassa kilpaillaan Renault Clio Cup RX –autoilla. Renault Sportin rakentamissa autoissa on 220 hevosvoimaa. Autoissa on myös 6-vaihteinen sekventaalivaihteisto ja säädettävä jousitus.
Alkuerien jälkeen jokaisen luokan 16 parhaalle kuljettajalle jaetaan SM-pisteet laskevasti. Ensimmäinen saa 16 ja kuudestoista kuljettaja yhden pisteen. Ratkaisevaa pistejaossa on kaikkien kolmen alkuerän yhteenlaskettu tulos.
Alkuerien 12 parasta kuljettajaa etenee semifinaaleihin. Autokrossissa semifinaaleihin pääsee kuitenkin 18 kuljettajaa, koska luokassa on niin paljon osallistujia.
Finaaleissa aika ei enää ratkaise, vain sijoitus. Ensimmäisenä maaliviivan ylittänyt kuljettaja voittaa kilpailun.
Vilppilähdöistä tuomitaan kaksinkertainen jokeri-kierros. Kuljettajan lähtö hylätään, jos hän ottaa toisen vilppilähdön.
Kentällä on käytössä erilaisia lippuja. Keltaista lippua näytettäessä on edessä este tai vaaratilanne. Sen vaikutusalueella on ohituskielto. Valkoinen lippu kertoo siitä, että edessä on hitaammin liikkuva. Mustasävyisillä liputuksilla varoitetaan kuljettajaa esimerkiksi ajovirheistä.

Ranskalainen Clémentine Lhoste oli yksi RX Academyn haastateltavista.
Mitäpä sitä ajoa keskeyttämään, vaikka yksi renkaista lähtikin omille teilleen.

Valkealasta edustusta

Valkealan Urheiluautoilijoilla oli useita edustajia kisoissa. SRC- listoilta löytyvät Toni Niemi Hyundai Accentillaan ja Tomi Koirikivi ajokkinaan Volvo S40. Autokrossin listalta löytyy Jori Seppälä ja Timo Puhjo. Kummallakin on ajoneuvonaan Toyota MR2. Sarjan ulkopuolisina kuljettajina osallistui Supercariin Atro Määttä Ford Fiestalla ja Jari Tuuri Hyundai i20 WRC:llä.
Sarjatilanne Kouvolan kisojen jälkeen on sellainen, että SRC:ssä Sastamalan Autourheilijoiden Henri Haapamäki on ykkösenä 120 pisteellä. Toni Niemi on kuudentena 66 pisteellä ja Tomi Koirikivi seitsemäntenä 58 pisteellä. Autokrossissa Jori Seppälä on ykkösenä 97 pisteellä. Timo Puhjo on kahdestoista 20 pisteellä, jättäen kuitenkin monta kilpailijaa taakseen.
Janne Kousa

Yleisöä oli sankoin joukoin.
Tiiviissä tunnelmassa saattaa auto lähteä kääntymään väärään suuntaan.
Jaa artikkeli: