fbpx

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Vauhdilla ohi

Mielakka tarjosi kesäistä vauhtia järjestämällä kilpailut alamäkipyöräilyssä.
Liikkeen kuvaamisen haasteet korostuivat Suomi DH-Cupin osakilpailussa Mielakka Bikeparkissa. Kilpailijat tulivat niin kovalla vauhdilla alas, että omalta paikalta tilaisuus kuvan saamiseen oli hetkessä ohi. Ylös kiivettyään täytyi pohtia, mistä saisi hyviä kuvia.
Heinäkuun ensimmäisenä sunnuntaina oli vauhdin hurman ystäviä pitkin radan loppuosuutta seuraamassa kisoja. Yleisön ei tarvinnut edes kukkaroaan raottaa, päästäkseen seuraamaan kilpailuja.
Jännitettävää yleisöllä riitti, koska vauhti on hurjaa ja ykköspaikan varmistamiseen ei auttanut oman kilpailusuorituksen jälkeen tuudittautua. Usein toinen tipautti edeltävän ykkösen sijaltaan.
Kilpailu oli hyvin sujuvasti järjestetty. Laskijoiden välit olivat sopivat. Ei tarvinnut juurikaan odotella, että seuraava taas laskee mäkeä. Samalla kuitenkin laskijoiden väli pysyi turvallisena.

Kisojen aikana nähtiin komeita hyppyjä.

Välineitä ja taitoa

Alamäkipyöräily eli DH, (lyhenne sanasta downhill), on vauhdikas extremepyöräilyn muoto. Kuljettaja koettaa päästä merkityllä radalla olevan laskun mahdollisimman nopeasti alas. Ratanauhalla rajatulta radalta ei saa poiketa. Haasteita voivat tuoda niin luonnolliset juurakot, kalliopudotukset ja kivikot kuin rakennetut hypyt, pudotukset ja kallistetut mutkat. Voittoon oikeuttaa siis laskettelun tavoin nopein radalla pysyneen aika.
Alamäkipyörässä on monia eroja tavalliseen verrattuna. Pyörä on nimensä mukaisesti suunniteltu ja valmistettu alamäkeen. Hydrauliset levyjarrut, matala painopiste, loiva ohjauskulma, säädettävät iskunvaimentimet ja karkeakuvioiset renkaat ovat alamäkipyörän ominaisuuksia. Rungot ovat alumiinia tai hiilikuitua. Yleensä vaihteiden määrä jää alle kymmeneen. Moni suosii kengän polkimeen kiinnittäviä lukkopolkimia.
Suojautuminen on oleellista. Ilman kypärää ei radalle lasketa. Pukeutuminen ja suojautuminen on kuten motocrossissa. Koko päätä suojaava fullface-kypärä, niskatuki, suojahaarniska, polvisuojat, ajokengät ja -vaatteet on yleisin ja suositelluin tapa pukeutua lajin parissa.
JK

Mäkeä mentiin alas vauhdilla.
Jaa artikkeli: