fbpx

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Kirjaudu sisään tai tilaa lehti lukeaksesi rajattomasti artikkeleita. Saat samalla käyttöösi kätevän näköislehden!

Voimalla vetämistä

Kymijoen Takaveto ry järjesti Kouvola POWER pulling 2019 -tapahtuman Tykkimäen moottoriradalla Kouvolassa 29. kesäkuuta.
Talkoolaisia oli noin 200, mikä jo osaltaan kertoo tapahtuman suuruudesta. Pelkästään yhdessä makkaranmyyntikojuissa kävi makkaroita kaupaksi lähemmäs 50 kiloa. Kojuja oli useita, joten oli helppo päätellä väkeä olleen paljon.
Paikan päällä kävijämääräksi arvioitiin kolmesta viiteentuhanteen. Järjestäjän sivustolla kerrotaan kävijöitä olleen yhteensä 4500 henkeä. Monet viihtyivät koko päivän, osa lyhyemmän aikaa.

Yläkatsomossa oli runsaasti väkeä sen lisäksi, että osa katsoi alhaalta.
Ajokalustossa oli komeutta, kiiltoa ja kestävyyttä.

Vauhdin voimaa

Vaikka väkeä tuli vastaan paikalle saapuessani, oli iltapäivälläkin kyydityksiin jonoa. Kannatti olla ajoissa paikalla, että pääsi ainakin johonkin kyytiin. Monsteriauton kyyti oli ihan verrattavissa huvipuistoajeluun. Kauempaa katsottuna vauhti ei näyttänyt läheskään niin hurjalta kuin kyydissä. Pyöriminen tuntui varmasti kehossa.
Kyyditykset toivat osaltaan lipun hinnalle hyvin vastinetta. Vauhdissa viihtyivät niin lapset kuin aikuisetkin. Myös traktori- ja maasturikyydityksille oli kysyntää. Maasturien kanssa noustiin ja laskeuduttiin epätasaisessa maastossa. Monsteriautolla epätasaista ajoalustaa toivat pari henkilöautoa, joista tuli nopeasti romurautaa.

Vetoa, vetoa

Vetokilpailuissa nousi monet kerrat mustaa savua ja hiekkaa pöllysi. Erilaiset luokat ja menopelit varmistivat, ettei kilpailu ala liikaa toistamaan itseään. Millään pikkuisella ajopelillä oli turha yrittääkään. Ajokalusto oli järeää.
Säännöillä pidettiin huoli, että vaaratilanteilta vältyttäisiin. Kierrosraja täytyi pitää maksimissaan 3000:ssa. Pieni heitto voitiin sallia. Turvavöiden käyttö kuului asiaan.
Kilpailun erikoisimpiin ajoneuvoihin kuului Utin Elämyskoneen AT-S. Kuljettaja Ahti Hyppänen Utista ohjasi sen luokan yli 8500 sijalle neljä. Ensimmäinen veto ylsi mittaan 98,16 ja toinen lukemaan 98,23. Kyseinen tykinvetäjä oli osa Puolustusvoimien kalustoa.
JK

Vuosikymmeniä sitten armeijan käyneet tunnistanevat ajoneuvon.
Jos sattuu olemaan läjä vanhoja renkaita, niin niitä voi käyttää vaikka kukille.
Kuljettajan on oltava tarkkana, etteivät kierrosluvut ylity.

Tuloksia:

Luokka, traktori/ajoneuvo, kuljettaja, kotipaikka, 1. veto, 2. veto, pull-off tai -1.
Farmi 3000: 1. Fordson Major, Jukka Viuhkonen, Savero, 87,67; FP, -. 2. Fordson County, Eveliina Töyrylä, Ummeljoki, 75,45; 36,18, -. 3. Fordson Major, Henri En, Ummeljoki, 16,39; 74,16, -.
Farmi 4500: 1. Ford Luupower, Timo Tuutti, Askola, FP, -, 109,49. 2. Ursus, Ilkka Liuska, Haapajärvi, FP, -, 107. 3. Fiat 880, Jukka Viuhkonen, S., FP, -, 94,37.
Farmi 6000: 1. Volvo BM, Mika Metso, Retkussuo, FP, 98,96, -. 2. Valmet 905, Anssi Metsälä, Elimäki, 80,6; 80,58, -. 3. Ursus, Vesa Meuronen, Lappeenranta, 72,3; 67,29, -.
Farmi 8500 1. Valtra T162 eco, Tuomas Lätti, Virrat, FP, FP, 106,52. 2. Volvo BM, Mika Metso, R., FP, -, 105,36. 3. Valtra T140, Kalle Falck, Pyhtää; 96,1; 86,93, -.
Yli 8500: 1. Valtra T162 eco, Heikki Rita-Kasari, Jalasjärvi, FP, -, 105,64. 2. Fendt 936, Mika Metso, R., FP, -, 101,26. 3. Fendt 936, Samu Sorvo, Elimäki, FP, -, 99,27
KA puolikkaat: 1. Scania 164, Niko Tarkkonen, Sammatti, FP, -, 107,55 2. Sisu E12, Juha Luoto, Orimattila, 93,4, FP, 35,99. 3. Volvo FH500, Ari Niemi, Aitomäki, 87,29, 85,79, -.
KA täysperä 1. Scania R730, J-P Kainulainen, Iisalmi, FP, -, 102,92. 2. Scania 8500, Pekka Herlevi, Kälviä, 97,33, FP, 96,86. 3. Scania R730, Antti Virolainen, Koski TL, FP, -, 93,56.

Jaa artikkeli: